Hej på er har nu läst igenom era inlägg och tänkte summera lite .
först börjar vi med topparna.
första toppen volvo valde att använda är
1000160 går att plana mycket. finns även som turbotopp med natriumkyldaventiler.
sedan kommer
1000398 standardtopp finns med spridarhål. går att plana hur mycket som helst.
1000405 svanhalstopp finns med spridarhål och som turbotopp till 760 turbo med natriumkylda ventiler utan spridarhål.
alla toppar här ovan är med små kylkanaler, men med mindre gods på vissa ställen.
Stämmer inte, 530 och framåt finns bara med små kylkanaler. Hur det är på dom äldre vet jag inte säkert, men 405 finns med både stora och små.
summering av kamdrev.
först ska vi nämna att det finns 3 sorter, 2 av den kantiga typen av kuggar och 1 sort med rundade kuggar.
av den kantiga sorten finns det 2 stora skillnader stifthålet på den nya skeletthjulet är urfräst inte borrat så den sortens drev måste man fila ur stifthålet cirka till en diameter av 8mm.
på den gamla sorten kan man med fördel borra upp hålet med ett 8 millimeters borr detta ger dig hyfsad marginal för justering samt räddar din topp om du glömmer dra åt ordentligt.
att ta bort stiftet remomenderas inte men att sätta i en solid pinne istället av bra matrialkvalite.
gamla sortens drev är släta med endast 2 hål i.
nya sorten är av skeletttyp var noga med att ta rätt drev till rätt kamrem.
lycka till
Kan vara värt att nämna att dreven till kamaxeln och mellanaxeln har identiska kuggar, men olika ET. Vissa drev är även schimsade. Det märks tydligt om du har fel drev på fel plats. Lägger man något plant på båda dreven ser man direkt om det stämme eller inte, sen är det alltid bra att titta hur remmen går över dreven när man snurrat några varv.
bra att veta vid planing av volvotopp alla sorter utom 1000631.
orginal "ny" kamrem 123kugg går att använda till cirka 2,5mm planing kanske ända upp till 3mm.
pinto remmen 122kugg går inte att använda under 2,5mm man får helt enkelt inte dit remmen.
kontrollera remmen noga innan användning samt kontrollera spänsten i remmen efter att du har vridit runt motorn minst 2 varv .
hur gör man Ta remmen mellan tummen och pekfingret mitt imellan kamhjulet och mellanaxeln
du ska INTE kunna vrida remmen mer än max ett kvarts varv motsols.
OBS man bör alltid justera "använda justerbart kamhjul" när man planar mer än 0,5 mm
men komihåg det är minst lika viktigt att nolla blocket ordentligt det duger inte med orginalmarkeringarna använd "klocka" istället.
Ska man nolla blocket med klocka kan det vara bra att ha det i åtanke när man har toppen borta, aningens lättare då
Varenda verkstad i hela landet och en massa mer människor har magnetfot och indikatorklocka, så man har man ingen själv borde det inte vara omöjligt att mot en bullkrans e.d. få låna en över en kväll.
Styrpinnen är 5mm
Sen en stilla undran, kan väl ändå inte spela någon roll åt vilket håll man vrider remmen när man ska kontrollera spänningen?