Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Portad 398, bara att slänga?  (läst 8497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Portad 398, bara att slänga?
« skrivet: november 04, 2019, 21:18:05 PM »
Här är en 398a jag hade liggandes som endast var tvättad och riktplanad. Men eftersom jag inte kunde hålla fingrarna i styr så köpte jag några slipstift och började porta bara för skojs skull, har ALDRIG portat en topp eller dylikt, så detta gjorde jag ENDAST för att testa på hur det var osv  ::). Som sagt, har jag absolut egentligen ingen aning vad jag gör, men tänkte
ändå fråga hur det ser ut? Om jag gjort en riktig tabbe? Är det bara att hiva toppen på tippen, eller går det att förbättra eller något? ( den är ju inte färdig satt säga, har tagit lite här och där, och jag vet att det är ojämt osv. )
Jag själv tror att jag förstört toppen, tagit bort alldeles för mycket osv. Så kritik är mycket välkommen...
Det jag gjorde va att jag ristade av insugspackingen, och portade efter det, och tog bra mycket i väggarna, likadant på avgas. Känns som jag tagit lite för mycket...

Tanken va som följande:
46/38
Typ fs 300-13
Fajs 45
Extraktor, sen 2.5" hela vägen
Lättat svänghjul osv osv...

Så frågan är ju, har jag gjort nånting bra, eller ser det helt förjävligt ut?  ;D Skriv gärna vad jag skulle gjort istället, och vad jag inte skulle gjort.





Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Portad 398, bara att slänga?
« Svar #1 skrivet: november 09, 2019, 19:11:33 PM »
Bara att slänga är den inte men väldigt onödigt stor i inloppet original storlek där räcker så länge förgasarna inte är större än 45er jag skulle försökt få kanalen plattare i botten likt ett liggande D sedan få radien så jämn och lång som möjligt ner mot ventilsätet.
På avgas filar man bara under ventilen ta ingenting alls från där svängen slutsr och utåt det gör inget bättre med originalventil

Utloggad Tobbe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Portad 398, bara att slänga?
« Svar #2 skrivet: november 10, 2019, 09:55:39 AM »
Okej. Förstod nästan de, som sagt har aldrig rört en topp förut. Hmm ska prova att jämna till lite, problemet är väl att jag redan börjat på avgassidan, ska man fortsätta att köra på även om det inte ger nånting?
Sen skulle jag vilja veta vad inneradien och radien är? Läser överallt om det och begriper inte riktigt vart radien är och vad man ska tänka på när man ska fila där.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Portad 398, bara att slänga?
« Svar #3 skrivet: november 10, 2019, 22:12:08 PM »
Gör man något för stort blir det sämre speciellt om bara en del av kanalen blir för stor.
Har man stor kanal sedan ett stort insug och en stor förgasare blir det också sämre men inte lika mkt sämre.
Det som händer lite förenklat är att kolven drar upp fart på luften som även efter kolven saktat in längst ner fortsätter av sin egen fart/vikt så stänger man ventilen på rätt ställe så får man mesta möjliga luft i cylindern.
Luften har som mest energi på minsta stället då farten blir högst där och kommer sedan där kanalen blir större att sakta in vilket gör att trycket ökar den tryckökningen får man delvis  i kanalen och inte i cylindern med en liten förgasare och en stor kanal iaf om förgasaren är mindre än kanalen. 
Har bromsat en motor med väldigt mkt för stor topp den gav 9hk och ca 15nm mindre än en med rätt storlek och behövde 40mm längre trattar för bästa effekt (45er med 40mm halsringar och kammar med liknande duration på båda)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Portad 398, bara att slänga?
« Svar #4 skrivet: november 11, 2019, 20:21:53 PM »
Radien på svängen ner mot ventilen menas innerradie är kanalens botten och ytterradie dess tak förbi ventilstyrningen mm.
Ju mindre radie ju tvärare sväng och ju svårare för luften att svänga därav gör man botten platt och bredare så luften saktar in där då den får mera plats och lättare svänger.
Då det gäller storlek/aria så finns det formler på tex topplocksverkstan för att räkna ut lämplig aria för en viss effekt