Dags att dra fram ett räkneexempel! Låt oss säga att munstycket är 3mm i diameter, nålen är 2,9mm i "tomgångsområdet" och 2,0mm där den hamnar på fullgas (vilket inte nödvändigtvis betyder att trotteln är högst upp, den går bara upp max om motorn suger i sig så mycket luft att det behövs!) Siffrorna är tagna helt ur luften, men känns i alla fall hyfsat rimliga.
Vid 3 vs. 2,9mm blir den öppna delen av munstycket alltså arean av ett 3mm hål, minus den area 2,9mm nål täpper igen. Hålet är ca 7,07mm2 stort, nålen 6,61 och det utrymme bensinen ska fram igenom blir då 7,07-6,61= 0,46mm2.
Om munstycket borras till 3,1mm blir arean 7,55mm2, och minus nålen hamnar man på 0,94. Det skulle betyda mer än dubbla mängden bensin (en ökning med 104% för att vara exakt) om CO-justeringen inte ändras (och den skulle nog behöva ändras MYCKET för att kompensera, gissar att det är omöjligt att justera så mycket).
På fullgas med 3mm munstycke och 2mm tjock nål i munstycket får vi "nålarea" 3,14mm2, så den area soppan ska smita fram igenom blir 7,07-3,14= 3,93mm2.
Med 3,1mm munstycke och 2mm nål blir det 7,55-3,14= 4,41, en ökning på ynka 12%.
Gör man så får man alltså samma resultat som att bara pilla på CO-justeringen, stor skillnad nära tomgång och minimal skillnad på fullgas. Så som jag skrev senast är det nålen som behöver ändras för att ändra bränslemängden på annat än tomgång. Det svåra är att veta vad man behöver göra för ändring, men steg ett för dig måste vara att ta reda på om den verkligen går magert på delgas/fullgas, och därefter besluta ifall du ska försöka slipa om nålarna för att bättre passa vad motorn faktiskt behöver.