Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!  (läst 9930 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordqvist

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juni 23, 2013, 10:31:49 AM »
Hej gott folk!
Jag har en 740gl -90 i fint skick, dock trött som dom flesta!

 Så det började med att jag stoppa i en v kam, och vips så blev den lite roligare, drog bra efter 4k rpm.
Men som vanligt, man vill alltid ha mer!
Så jag köpte en 531 som var planad 0,5 samt streetportad.
Denna setup blev mycket dålig då han som sålde mig toppen glömde tala om att det var en spricka i den! Som ej gick att svetsa.

 Så jag tog min gammla 530topp och skicka in o planade 2,5mm streetportade den (tog bort kanter osv) tog toppen parade ihop den med min v-kam, gifte ihop toppen med blocket (blocket är i bra skick) samt köpte chipp från folkraceshop. Maskin starta och gick otroligt bra på tomgång osv. MEN maskin är stendöd, ingen vilja alls, inget botten, inget toppdrag!! Den går bra och drar lugnt och fint upp till 6000 rpm utan ryckningar osv. Men det är fan inte mer än 80hk kvar i den! Så vad tusan har hänt? Block, topp är i fint skick, sitter dock ej extraktor än, men den ska gå bättre än såhär! Soppastrul? Pröva flytta kammen bakåt/framåt? Vart ska jag börja? Är väldigt motorkunnig när de gäller turbo, meb sug är ju fränt, (dock svårt uppenbarligen)

Tacksam för snabba stadiga svar! :)
Mvh
Nordqvist.

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2013, 12:40:20 PM »
Med din setup borde den Vara ganska rapp. Det enda jag kan tänka mig är att du kanske har kammen felinställd. När man planar toppen så ändrar du positionen mellan kam och vev. Men i och för sig så borde den inte bli så slö. Kanske en kugge fel?
Gör det bästa av de man har!

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 500
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2013, 14:31:26 PM »
Eftersom det är en 90a så antar jag att det är lh 2.4 så börja kolla om det finna några felkoder.
annars kolla tjuvluft gör ett kompprov och kolla så kammen inte är kuggad fel som redan nämts så brukar det bli väldigt dåligt resultat om den står en kugg fel.
är du säker på att ventilspelet är bra? (det visar sig ju om man kollar kompen)
annars så prova dra ut kontakterna till en spridare i taget och se om den ändrar gång blir det olika skillnad på nån cylinder jämfört med dom andra så är det ju antingen soppa eller tändning på den som jävlas.
ger inget av det något så prova sätt tillbaka org chippen tror risken är väldigt liten att det gör någon skillnad men eftersom det är det enda du ändrat förutom toppen så kan man ju aldrig vara säker.
mvh

Utloggad Nordqvist

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2013, 23:19:41 PM »
Med din setup borde den Vara ganska rapp. Det enda jag kan tänka mig är att du kanske har kammen felinställd. När man planar toppen så ändrar du positionen mellan kam och vev. Men i och för sig så borde den inte bli så slö. Kanske en kugge fel?

 Jo den borde vara rätt rapp som sagt! Kammen står så nära noll den kan komma, medveten om att den flyttar sig iomed att toppen är planad. Ska montera ditt ett ställbart drev och testa lite.

Utloggad Nordqvist

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2013, 23:29:18 PM »
Eftersom det är en 90a så antar jag att det är lh 2.4 så börja kolla om det finna några felkoder.
annars kolla tjuvluft gör ett kompprov och kolla så kammen inte är kuggad fel som redan nämts så brukar det bli väldigt dåligt resultat om den står en kugg fel.
är du säker på att ventilspelet är bra? (det visar sig ju om man kollar kompen)
annars så prova dra ut kontakterna till en spridare i taget och se om den ändrar gång blir det olika skillnad på nån cylinder jämfört med dom andra så är det ju antingen soppa eller tändning på den som jävlas.
ger inget av det något så prova sätt tillbaka org chippen tror risken är väldigt liten att det gör någon skillnad men eftersom det är det enda du ändrat förutom toppen så kan man ju aldrig vara säker.
mvh

Tack för snabba svar :)
Inga felkoder, kompet är kalas, ventilspelet är så nära exakt man kan komma!
Ska pröva dra ur spridare som du nämde.
alla tändelar är nya!
Luftmassen är hel, det ända jag kan tänka mig som jag vet är att bränslepumpen under låter sådär! Den i tanken funkar fint.
Större spridare ska väll inte behövas??
Men beställer ett ställbart kamdrev i morgon.
Kör med en 122kuggs rem istället för orginal 122kuggs, kan det bli nått fel då den är kortare? Just med kammen så att säga.

Återigen tack för svaren, bra forum detta :)

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2013, 05:40:02 AM »
Eftersom det är en 90a så antar jag att det är lh 2.4 så börja kolla om det finna några felkoder.
annars kolla tjuvluft gör ett kompprov och kolla så kammen inte är kuggad fel som redan nämts så brukar det bli väldigt dåligt resultat om den står en kugg fel.
är du säker på att ventilspelet är bra? (det visar sig ju om man kollar kompen)
annars så prova dra ut kontakterna till en spridare i taget och se om den ändrar gång blir det olika skillnad på nån cylinder jämfört med dom andra så är det ju antingen soppa eller tändning på den som jävlas.
ger inget av det något så prova sätt tillbaka org chippen tror risken är väldigt liten att det gör någon skillnad men eftersom det är det enda du ändrat förutom toppen så kan man ju aldrig vara säker.
mvh

Tack för snabba svar :)
Inga felkoder, kompet är kalas, ventilspelet är så nära exakt man kan komma!
Ska pröva dra ur spridare som du nämde.
alla tändelar är nya!
Luftmassen är hel, det ända jag kan tänka mig som jag vet är att bränslepumpen under låter sådär! Den i tanken funkar fint.
Större spridare ska väll inte behövas??
Men beställer ett ställbart kamdrev i morgon.
Kör med en 122kuggs rem istället för orginal 122kuggs, kan det bli nått fel då den är kortare? Just med kammen så att säga.

Återigen tack för svaren, bra forum detta :)
Jag tycker du ska ha ställbart annars kommer inte kammen stämma så bra. Kammen kommer ju fel i förhållande till veven i och med den kommer närmare veven med 2,5 mm vilket är runt en halv kugge. Sen rekommenderar jag ställbart ändå för det stämmer inte särskillt bra original heller.

Gör det bästa av de man har!

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 500
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2013, 18:17:15 PM »
Det finns säkert några hk och hitta på ett ställbart kamdrev men som du beskriver att den går tror jag det kan vara något mera som jävlas men inte säker på det.
kollade du tjuvluft? enklaste sättet och göra det är och spraya startgas mot packningsytorna kring insuget om den drar tjuvluft ökar motorn i varv då den suger i sig startgasen.
Du kan ta lös returslangen på fuelrailen sätta dit en slang som du leder till en flaska sen prova koppla ström på pumparna om det inte är bra fart på soppan där är pumpen dålig. har inte provat det på någon org pump men gissar att det tar under en minut iaf och fylla en 1.5 liters
Annars kolla så nollningen stämmer på vevaxeldrevet jag har vari med om ett b230 drev där ytterdelen började separera från gummidelen i mitten så nollpungten kom ca 20 grader fel det tog några timmar innan det felet blev hittat då vi i använde ett Megasquirt på den motorn vilket jag inte kan med direkt bra:P

Utloggad Nordqvist

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2013, 00:14:57 AM »
Idag har jag/vi prövat nästan allt. Började med att ta dit en fullt fungerande 740 -90 och bytte delar med den, en del i taget! Allt inom tändning, allt på insuget, ja bytte allt som går att byta utan resultat...
kollade soppatryck och insugsläckage.
Sen slog det mig att min hastighetsmätare inte fungerar och som ni säkert vet så går det signal från axeln till mätarhuset och vidare till stift 34 i bränsleboxen, och boxen vill ju ha den signalen (lastsignal) för att bilen ska gå bra i fart och på varv! Så jag felsökte o hitta brott i mätarhuset, fixade det och resultatet blev det samma, ingen skillnad!!!
Blev så sur att jag drog en chansning och flyttade kammen 1kugg frammåt samt 1kugg bakåt, och tro det eller ej men det var knappt så det märktes, fick lite mer botten åt ena hållet! Va är det med denna bil.. ?
Det ända jag inte prövat nu är att byta till ett par andra/orginal boxar, ska göra det i morgon så får vi se, men betvivlar att det gör nån skillnad.

Kan det vara stopp i avgassystemet? Hmm.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 500
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2013, 08:03:48 AM »
Signalen från bakaxeln tror jag bara ger bättre bränsleförbrukning då den går snålare vid landsvägskörning med den inkopplad.
för det var då enda skillnaden jag såg på lamdan på en busbil jag hade en sommar då den efter några månader blev inkopplad i samband med bakaxelbyte (b230ft i en äldre 240)
tror inte ens jag fick någon felkod när den saknades.
att byta boxarna är nog långsökt men har man inte provat så vet man ju inte men har du katten kvar?
i så fall kan det vara cellpaketet som gett sig och täppt igen den tänkte inte på det förut då den brukar vara bland det första som ryker när det ska trimmas :P

Utloggad Nordqvist

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2013, 10:20:43 AM »
Signalen från bakaxeln tror jag bara ger bättre bränsleförbrukning då den går snålare vid landsvägskörning med den inkopplad.
för det var då enda skillnaden jag såg på lamdan på en busbil jag hade en sommar då den efter några månader blev inkopplad i samband med bakaxelbyte (b230ft i en äldre 240)
tror inte ens jag fick någon felkod när den saknades.
att byta boxarna är nog långsökt men har man inte provat så vet man ju inte men har du katten kvar?
i så fall kan det vara cellpaketet som gett sig och täppt igen den tänkte inte på det förut då den brukar vara bland det första som ryker när det ska trimmas :P

Det verkar vara olika svar på den frågan vart man än vänder sig! :P
men jag vet att jag fått felkod 311 nån vända och den är just till att hastighetssignal saknas, menmen hjälpte ju inte i mitt fall!
Jo katten e kvar så ska ta en titt på den samt resten av avgas-s, tänkte nästan ta bort hela efter grenrör och kika vad som händer! men kan ju bli galet då för att lamdan inte finns då! börjar ledsna på denna bil :P men nu måste jag/vi ju få reda på vad det är som dummar sig!!

Utloggad Nordqvist

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #10 skrivet: juni 26, 2013, 22:02:32 PM »
Har idag prövat byta boxar, utan nått märkbart resultat!
har även rensat ur kissen helt och inte där någon skillnad!

hände dock en sak under sista provkörningen, kompisen satt bredvid och skulle mäta lamdan med multimeter, då visade det sig att den verkar vara trasig, stod på samma värde hela tiden! prövade med en annan multimeter och samma sak där, prövade jorda lamdan då den kanske fått knasig jord när jag tog bort den för rensning av katten, men inte heller det hjälpte.

Knaset är att den funkade häromdagen när vi mätte den, (men kan ju gå sönder) men hadde ingen felkod på den och fick ingen på hela vägen hem ca 5mils körning. så prövade nyss koppla ur sladden till den och ut och körde igen, kom ca 1mil innan den då tände lamda och gav felkod, MEN DET ÄR INGEN SKILLNAD PÅ BILENS GÅNG ÄNDÅ!!!    Kan den ha varit (hur dumt det än låter) småtrasig och gett signal ibland? kanske därav bilen ej går bra.

Fixar en ny lamda till i morgon och felsöker vidare, men är bra när att bilen åker i sjön nu!

Nån som har nån ny/annan ide så får dom jättegärna dela med sig av den/dom, dumma som smarta svar spelar ingen roll i detta läge :P

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 500
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #11 skrivet: juni 27, 2013, 03:07:01 AM »
Då lamdan är trasig brukar bilen gå bra iaf dock borde det bli lite skillnad men inte så jag tror det ska göra att den går sämre än org men det värkar ju vara nåt riktigt jobbigt fel då alla vanliga saker jag kan komma på är kollat iaf  ???
föresten hur många kilo låg kompet på i den?
kan det vara så den vill spika och då sänker tändningen själv?
när du skrev att ni provat skifta allt på insuget provade ni byta spridarna då?
kan det vara någon kabel som ledats av typ till en spridare eller något annat som inte ger felkoder.
dock är det minst sagt långsökt och den borde gå kasst och väldigt ojämt vid ett sånt fel.
Om du har tillgång till några större spridare eller en soppatrycksregulator prova se om den går bättre med mera soppa.
om den går snålt eller på låg tändning borde det gå få grenröret och glöda/lysa rött om man gasar lite.
Är ju inte någon stor chans att det är något sådant som är fel möjligen att den går snålt.
Med det äldre lh 2.2 brukar jag använda spridare på ca 250cc istället för 217org och då går dom bättre/fetare men tror ändå den borde gå bättre än org om spridarna blir lite i minsta laget.
när du rensade katten provade du köra med det isärtaget där då så inte det kan vara någon propp längre bak?
är ju bara udda saker som är nästan obefintlig chans att det är men det är ju bara och fortsätta kolla alla udda saker eller köra den i sjön som jag förstår om du är sugen på och göra :P



Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2013, 20:22:27 PM »
Har precis tänkt att göra samma sak som du gjorde, dvs trimma en slö 7 färs =)

Har en dummietråd längst upp här på forumet som fs klistrade. Kanske att nåt där hjälper dig.

Det låter ju väldigt skumt att den ska gå slött om allt annat är som det ska, tråkigt är det ju iaf.
Kolla bränsletryck samt lambdavärde. Och ställ kammen så som den ska stå. Trodde att ett ställbart kamdrev var ett krav, fast gäller väl inte org kammar.

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #13 skrivet: juli 20, 2013, 18:34:39 PM »
Tolleranserna är ju inte helt hundra på originalkammarna heller så man kan absolut få det att gå lite bättre med ställbart kamdrev.  ^-^
Gör det bästa av de man har!

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 500
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« Svar #14 skrivet: juli 21, 2013, 02:50:06 AM »
jo även på en org kam finns det hk och hitta med ställbart kamdrev dock brukar skillnaderna vara rätt små och kör man med org kam så brukar budgeten inte vara särskilt hög på någonting så det brukar man kunna skippa ev fila upp hålet i ett org kamdrev så man får till det om man planar toppen.

föresten hittade Nordqvist något fel på sin bil?