Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: topp/kam/matning  (läst 2136 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalimero-racing

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
topp/kam/matning
« skrivet: februari 28, 2013, 19:48:00 PM »
har en topp med 46/38 portat/planat... vad reomenderar ni för kam, blev rådd att använda minst 8a kam... hur stor är chansen att ett mek-sprut klarar av att fäörse motorn med soppa??vad är ett rimligt effektuttag?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 492
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: topp/kam/matning
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2013, 15:45:59 PM »
k-jet från 240 turbo tror jag kan  hänga med till kring 190+hk och det vanliga från glt klarar då kring 170hk (vet inte det kan vara samma som turbons) men högre effekt än så tror jag inte du kan hoppas på med k-jet iaf inte utan större kunskaper om det.
Sen kamaxelvalet beror ju mycket på vilken karaktär du vill ha på motorn (användningsområde mm) och även det som till stor del avgör rimligt effektuttag.
men till folkrace och om man har lite koll på hur man ställer in insprutningen kan nog månen 8 (eller andra vassare kammar också för den delen) vara bra annars om det är en gatmotor eller om du inte redan kan eller inte orkar läsa dig till hur k-jet skjusteras/ändras så tror jag att tex fs122 eller någon annan snällare kamaxel skulle vara ett bra val dock blir den ju inte lika varvvillig och ksk inte utnyttjar potentialen i toppen men k-jet gör nog inte det heller fullt ut iaf då det optimala nog vore 48er eller större mikuni,s men det är ju som vanligt budgeten som sätter stopp då.
mvh