Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Trim B20 (AQ130)  (läst 40092 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #15 skrivet: augusti 23, 2014, 13:35:55 PM »
Kan detta vara vettigt?

-Dubbla Kina Fajs 45:or samt nya insug
-Portad samt planad topp med 44/37 ventiler
-NH 191 kam
-123ignition brytarlöst tändsystem

Det skulle 20k räcka till? och kanske 150hk?
« Senast ändrad: augusti 23, 2014, 14:35:37 PM av Smuggler »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #16 skrivet: augusti 25, 2014, 01:13:38 AM »
Synd att grenröret värkar strypa bort mycket effekt det borde ju gå göra någon egen bättre lösning på det iaf om man kan svetsa och hålla på själv.
Men det är ju mycket jobb om man ska göra något vattenkylt.
motorn du beskrev bör fungera bra men helst skulle du fått borra blocket för mera volym också.
20k ska räcka utan problem sen behöver man ju inte köpa allt nytt det mesta kan gå hitta begagnat tex så finns det ju gått om borrade b20 block eller kompletta underdelar mm som kan gå få till rätt pengar.
123ignition skulle jag nog struntat i om jag inte hittade andra saker väldigt billigt det är bra och kunna ändra tändkurvan men original räcker gått till en 150hk motor.
Då det gäller förgasarna räcker 40er utan problem till 150 hk (helst stora36mm halsringar då) så 40 eller 45er spelar inte så stor roll då halsringarna blir i samma storlek ungefär så låt priset bestämma där.
Då det gäller kammar så finns ju också flera det behöver inte vara en nh191 som är det vassaste jag tror skulle fungera (helst då på en 2.1liters volym )
Det finns ju mängder med olika b20 profiler från många olika kamaxelslipare och ska man köpa kammen ny så är det nog bäst och prata med kamaxelsliparen som ska göra kammen beskriva motorn och dess användningsområde mm så vet dom vad som är lämpligt.
exempel på några kamaxelslipare är Agap, Enem, Axelsson engineering, Gunnar lundström (professorn).
Annars så är kg10, sts239, Enem K17, Timo 717, fsv717, nh48 några exempel på kammar som är steget över volvos K kam och lär fungera bra.
Exempel på lite vassare kammar som kan tappa lite bottendrag men som bör fungera men helst med volymökning till 2.1 liter och med bra justerade 40/45er och allt övrigt bra är kg17, timo740, fsv740, Enem k18, nh191

Men eftersom jag inte har hållit på och trimmat någon båt vågar jag inte säga 100% säkert hur dom lite vassare kammarna fungerar man märker ju inte av problemet i en bil där det dels går lättare och man har växellåda så man kan växla ner då det går för tungt men det ska med 95% säkerhet inte vara något problem.
mvh
« Senast ändrad: augusti 25, 2014, 01:16:55 AM av sleepy_ »

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #17 skrivet: november 07, 2015, 16:20:17 PM »
Nu har jag bestämt mig för att uppgradera B20 tillslut, så jag gör en lyftning av min gamla tråd.
Motorn i sig är i god kondition har komptestat den med bra värden och den går bra och ligger bra i temp även om man pressar den. Marintoppen som sitter på motsvarar E-toppen med 42/35 ventiler.

Fuggarna ( dubbla Solex 44or PAI ) däremot suger purjo, läcker och man måste pumpa med gasen både när man startar och när man ska upp i plan svårstartad när den är kall m.m.

Kommer göra detta i två steg:
Steg 1 det man kan göra utan att behöva lyfta ur motorn.
I år ska jag plana toppen, byta förgasarna mot dubbla Fajs 40or el 45or och sen byta P-kammen mot en Timo717 kam samt montera en Bredbands Lambda och brytarlös tändning.

Nästa steg blir att renovera botten delen samt borrat till 92mm med B21 kolvar samt byta toppen till en steg 2 topp med 44/37 ventiler.

Det stora problemet är att avgaslimpan stryper all vidare effekt ökning, så jag funderade på om man skulle kunna sätta ett avgas knä till på andranändan av limpan där det sitter en fyrkantig lock för att förbättra evakueringen av avgaserna? Det skulle fördubbla flödet I avgaslimpan?

Ska man gå på Fajs 40or eller 45or? Prisskillnaden är obefintlig ca 100kr st.

« Senast ändrad: november 07, 2015, 22:00:36 PM av Smuggler »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #18 skrivet: november 08, 2015, 15:56:22 PM »
Då det gäller förgasarna ta 45er 40er stryper inte med orörda kanaler i toppen men sedan om toppen portas ger 45erna mera och det finns ingen direkt nackdel med dom större förutom att dom brukar vara dyrare.
Man kan ju reglera en hel del på storleken med halsringarna också.
Tror inte flödet i limpan dubblas men kan säkert bli märkbart bättre då det ändå inte finns någon avstämning i den utan det gäller och bara trycka ut avgaserna.
Om du ändå ska ha lös toppen och plana den så ta lös ventiler mm och slipa till jutkanter och få gärna iaf avgassätena mirade dom ser riktigt dåliga ut med en jättekant under ventilen man kan troligen öka flödet med 10% på första centimetern under ventilen även med orginal ventil (har inte hunnit flödestesta och exprimentera med någon b20 topp så vet ej säkert hur stor skillnad det blir men stor skillnad blir det)
Och slipa bort jutkanter och jämna till under avgas ventilen klarar man utan någon portningserfarenhet bara man inte har tummen mitt i handen:P
Mvh
« Senast ändrad: november 08, 2015, 17:21:55 PM av sleepy_ »

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #19 skrivet: november 11, 2015, 17:29:18 PM »
Tack Sleepy!
 :yourock:

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #20 skrivet: november 11, 2015, 22:37:26 PM »
Ingen orsak sen det jag skriver är ju mina erfarenheter sånt som folk i min omgivning kommit fram till och som jag sett kunniga personer lägga ut resultat på någon annan kan ge ett annat svar men oftast brukar jag inte skriva om det inte är bra riktlinjer iaf och till 95% rätt:P

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #21 skrivet: december 06, 2015, 18:28:54 PM »
Hej,

jätteintressant läsning! Hoppas att det inte stör om jag kommer in här med några frågor runt en B23, eftersom jag annars funderar på precis samma saker? Det finns inte mycket info om renovering/trimning av båtmotorer på forumen.

Det gäller alltså en nyrenoverad B23 botten och en 405 topp, som ännu inte är renoverad. Till detta hör en K-kam, men det finns visst bättre alternativ på marknaden. Tänkte använda Fajs 45or som förgasare och långt insugsrör (hörde att långa insug passar bättre för båt).

Det som jag funderar på innan jag skickar toppen på renovering är:

-vilken kam lönar det sig att sätta i och hur mycket skillnad är det mot en K-kam (som jag redan har)?
-vad är vettig portning för en båt. Vill ju inte att livslängden skall lida.
-Skall man polera insug och utblås, eller skall det vara skrovligt? Har hört att skrovligt är bättre för att minska risken med bensindroppar, men en test jag läste visade att motståndet minskade ganska mycket med polerade insug.
-Gäller 44/37 ventiler även för en B23 med 405 topp?

Tacksam för funderingar runt ovanstående och ber ödmjukt om ursäkt för inhoppet i tråden  ::)

Mvh Svante
« Senast ändrad: december 06, 2015, 23:31:02 PM av SvenneBerka »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #22 skrivet: december 07, 2015, 23:28:44 PM »
Längden på insuget spelar inte så stor roll det är totala längden och diametern som räknas så har man ett kortare insug får man köra med längre trattar vilket brukar vara bäst då förgasaren enligt många blir lättare och bestycka om den sitter närmare cylindern men tror skillnaden är liten köp det billigaste med bra passform mm.
K kammen fungerar nog den går byta ut mot någon modernare profil som ger mera vet dock inte hur mycket mera men tex fs122 eller timo12,2 borde ge några hk till och lite vrid annars om du pratar med någon kamslipare tex axellson professorn agap mm så kan dom rekommendera det dom tror av sina profiler.
Sen är det ju en prisfråga också ska man slipa om en kam eller köpa en slipad på råämne.
Om toppen ska portas så sänker man inte livslängden om man inte kapar styrningarna eller gör någonting fel.
Jag har skrivit flera inlägg om 531 nu i den klistrade dummietråden en 405 portas på samma sätt som en 531 så läs igenom dom senaste inläggen där.
Ska du ha någon marinlimpa på motorn är större avgas ventil en bra idé med ett extraktorgrenrör räcker nog org ventil långt med det register man vill ha i en båt.

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #23 skrivet: december 09, 2015, 18:56:54 PM »
Tack för tipsen! Läste på om portning (en hel vetenskap) och en del annat och hamnade till slut på en tråd där Erland Cox pratar k-jet. Blev inspirerad och hittade ett komplett set med 530 topp för en lagom peng :) K-jet skall ju räcka till närmare 170 hk så det torde ju funka bra. Har nu en K- och en V-kam, men skall kolla de andra alternativen du nämde. Tanken är nu att plana 2 mm och öka lite på utblåsventilernas storlek, polera utkanalen. Räcker det eller borde jag lämna in 530-toppen åt något proffs för att fixa mer?
Mvh Svante

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #24 skrivet: december 09, 2015, 21:04:50 PM »
Ett K-jet där allt är i bra skick mm fungerar väll ok insuget är betydligt bättre än F insuget det är det som till stor del styr effekten för bränsle delen går ju alltid modifiera.
men en motor med rätt bestyckade webrar får en helt annan sång och bättre register:P 
Kör du 530 toppen näst intill standard ger 405an mera gör du en liknande portning som den jag visat bilder på i dummietråden går den bättre flödet blir inte högre men kanalen är mindre och bättre lämpad till en k kam eller liknande.
Men allt är ju en fråga om kostnad och vad som är kostnadseffektivt.

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #25 skrivet: december 14, 2015, 17:10:35 PM »
Tack för hjälpen sleepy_!

Det blir fs122 kam, 530-topp med lätt portning, enligt din modell (insug, utblås och förbränningskammare), förstorade utblåsventiler. Toppen planas 2 mm och till det kommer en Cometic MLS 1.15 mm packning. K-jet borde ge mer än tillräckligt med bränsle. Det kommer ju en limpa på så jag antar att man inte kan räkna med att få ut så många hk iaf, drömmer om att det skulle bli runt 150, men det är väl bara önsketänk? Botten är nyrenoverad med 0.3 mm borrning. Tänkte att planandet flyttar tändningen lite bakåt, vilket bör vara bara positivt för bra bottendrag :)

Mvh Svante

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #26 skrivet: december 14, 2015, 21:27:47 PM »
Tycker det ser ut som ett trevligt recept 😊

Har en fundering, denna motorn kommer ha ett bättre flöde än en orginal B23E.
Klarar K-jetronicen att kompensera för det? Eller behöver man sänka styrtrycket och höja arbetstrycket för att den inte ska gå för magert?

Skulle ju vara trist att smälta den nyrenoverade motorn, en Bredbands Lambda skulle nog inte vara helt fel men är kanske lite knepigt att få dit på limpan?
« Senast ändrad: december 14, 2015, 21:31:29 PM av Smuggler »

Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #27 skrivet: december 15, 2015, 01:23:21 AM »
Tackar! Är själv lite fundersam, men jag tänkte att man kanske kan testa utan limpa för att se hur förbränningen går? När man en gång har det inställt behöver k-jet ingen lamda, så tänkte inte göra så stora ingrepp. Kan man testa utan limpa och tro att resultaten matchar även med limpan?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40361&start=45 tråden handlar om LH2.4 och där finns bilder på hur han monterade lamdan, så det går nog  ;D Men helt lätt är det inte   :(

Mvh Svante


Utloggad SvenneBerka

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #28 skrivet: december 15, 2015, 09:51:00 AM »
Hittade info om att Saab 900 turbo - 83 har en styrtrycksventil som är ställbar  :D  Skall se om jag hittar en sån någonstans :) Måste dock ha lamda i vilket fall (är nog bra att mäta trycket också). Undrar fortfarande om det går att testa förbränningen utan limpa och sen skruva dit den och få samma resultat  ???

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Trim B20 (AQ130)
« Svar #29 skrivet: december 15, 2015, 10:29:28 AM »
Lamdan går ju montera efter limpan?
Går det inte ett rör från den bak dit där man skickar ut avgaserna?
Lamdan är ettmycket bra verktyg när man justerar in en motor har man sen förgasare eller mekanisk insprutning behövs den ju inte så man kan ta bort den men det är ingen nackdel och ha den man kan ju se om någonting ändras eller så och på så sätt kanske förebygga ett ras.
Speciellt på en värre turbomotor där det går väldigt fort att få ett stort haveri om tex bränsletrycket sjunker och motorn börjar gå snålt.