Du behöver en kompis med tillgång till svarv och fräs.
Då går det att hitta några hästar.
Gratis kan man (med reservation för att jag bara pysslat med gamla konstruktioner):
Öka bränsletrycket och tillse att luft- och bränsleflödet är tillräckligt genom att plocka bort eventuella hinder i luftburken, borra lite extrahål i den, se till att luftfiltret är i ordning (bäst är det med ett utbytesfilter av bomull, typ "K&N", näst bäst utan filter men det sliter, rent originalfilter är tillräckligt), bränsletrycket finns beskrivningar lite här och där på interwebben, bränsleledningarna skall intevara för gamla, tillräckligt grova och bränslefiltret OK.
Ger ett fåtal hästar och ett trevligare insugsljud.
Avgassystemet skall rensas och rätas.
Ger ett fåtal hk och mysigt putter.
Tändstift och kablar skall vara i ordning, rena fina stift med rätt elektrodavstånd, varför tändkablar åldras vet jag inte, men det gör de.
Åtminstone bör man se till att kablarna är rena och går ordentligt fritt från jordat gods.
Tändpunkten går ofta att sätta något tidigare än original för maximal effekt, men se till att motorn inte spikar.
Ventilmekanismen: Se till att ventilspelet är OK, för lite så tätar inte ventilerna när motorn är varm, för mycket och både duration och lyft minskar. Hydrauliska lyftare litar jag inte riktigt på, så jag skulle svetsa dem.