Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning av b230A  (läst 20735 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #15 skrivet: april 07, 2013, 17:07:09 PM »
är det stadiga vevstakarna dvs från 89-98 så håller det garanterat och är det stakarna från 85-88 så håller det mest troligt.
Jag har inte kört av någon sådan vevstake på sugmotor och det är inte vanligt att någon gör det men det kan ju hända så bäst är ju och byta till dom stadigare då dom är i stort sett gratis och finns i alla b230is efter 89 det att turbon från 95 skulle ha ännu stadigare vevstakar är en myt.
Volvos orginalbalansering duger men det är ju ingen nackdel och vikta in vevstakar och kolvar så dom väger lika och då ska man inte lägga dit material utan sikta in sig på och få alla och väga lika som den lättaste och väga vevstakarna i både stor och lilländen sen börja med och fila jutkanter osv och undvika och ta bort så man försvagar vevstaken.
Ett eget ställbart kamdrev går och göra man kan plana lika mycket oavsett om man har ställbart eller inte dock måste man borra ett nytt hål för sprinten som håller kammen stilla så man får kammen rätt oavsett planing eller inte på en trimkam (det går ju alltid smälla dit det och köra som det är men då blir både effekt och register lidandes) sen kan olika motorer vilja ha kammen ställd lite olika beroende på kringsutrustningen därav är ett ställbart drev att föredra

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #16 skrivet: april 09, 2013, 17:40:58 PM »
okej om jag ska vikta dom ska jag slipa gjutkanten på vevstaken eller någonstans på kolven? sen tänkte jag på vilken motor jag har liggandes, har alltid trott att det var en b230 men sen märkte jag att den hadde en 160 topp och började kolla runt och läste om att det kunde vara b21 eller b23, och isf ska dom ha smidd vev och tror det är det för gjutkanten är bred och när man slår lite löst på en av vikterna när man håller den upprätt så blir det en skärande klang som håller en bra stund och tynar bort långsamt, MEN den veven är skuren men det är så lite att det knappt käns så jag tänkte att slipa den med extremt fint sandpapper och sen mäta med mikrometer och se om den håller måtten. slipningen görs i svarv såklart och om den inte håller måtten så slipar jag om den eller skaffar en annan ramlagertapparna är runt 63-64 mm och vevtapparna runt 54mm  :)
och om det nu är b23 eller b21 som jag tror det är, har jag grova stakar då? och är det någon som har måtten till denna vevaxeln in på tusendelar med ÖD måtten också?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #17 skrivet: april 10, 2013, 01:49:46 AM »
om det är en b23 har den 96mm cylinderdiameter b21 har 92mm och  b19 88.9mm men jag har aldrig sett en b23 med 160 topp (dom har 398 ev 405 på glt från 80-83 och b23 et) tror bara äldre b21er och b19 har 160 toppen sen har alla b23 utom turbomotorerna (b23et) plana kolvar utan grop i (iaf vad jag vet) så risken är stor att du har en  äldre b21.
M stakarna från en b23 och endel nyare b21 (troligen 83-84 årsmodell) är dom stadigaste Volvo tillverkat och har på turbomotorer bevisligen klarat kring 600hk fast då är dom ju tyngst också.
Äldre b21 vevstakarna är väldigt lika men mycket mjukare i materialet och klarar mycket mindre.
och måtten på ram/vevlager stämmer mot b21/23
exakta tusendelsmåtten har jag inte i huvudet (googla och du hittar) men det bör vara billigare och leta fram en annan vev ev en helt annan underdel än och börja böka med och slipa om en vev.
speciellt om det är en b21 då det inte finns några fördelar med den mot en b23/b230 underdel.
och ett block kostar ju inte direkt stora pengar då man får en hel obesiktad körbar bil för 500-1500kr :P
underdelarna är i regel slitstarka och en underdel som gått 30k mil brukar jag på en fr motor inte ens öppna förutsatt att den använts och inte stått länge
i en gatmotor skulle jag kosta på mig nya lager och kolvringar men ser något dåligt ut då är det ofta billigare och byta motor än och börja kosta på nya saker.
fast det sitter ju mycket i hur mycket pengar man är beredd och lägga ut :P
men lättning av vevstakarna gör man bäst på pucklarna på stor och lilländen och kolvarna tar man på insidan där det ser ut och vara som mest överflödigt material sen ska man tänka på och ta lika mycket på båda sidorna om kolvbulten så kolven behåller balansen tar man allt på en sida så kan kolven vilja kantra och det nöter mycket(mer än nödvändigt) på cylindern och kolven.
beträffande 160 toppen är den det sämsta utgångsobjektet då den har väldigt klent däckplan och om man planar den mycket mer än en mm så blir det svagt mot vattenkanalerna och toppackningarna ger upp så bättre vore en 398 eller 530 topp som är typ gratis och så finns på dom flesta b23/b230 eller ett dyrare alternativ en 405/531 som har andra bättre kanaler standard men är då svårare och porta.

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #18 skrivet: april 10, 2013, 14:39:41 PM »
Okej men tänkte på veven vi har svarv osv och jag har tid och den är ju knappt skuren så tänkte försöka och se om det funkar sist funka det iaf och ska kolla cylinderdiametern osv men jag har en annan b230f som gått 47xxx mil som jag ska ta alla delar ifrån speccielt toppen.men anledningen att jag vill ha detta block är att det är knappt några vändkanter och ram och vevlager köper jag nya endå för det ska bli en renovering av det sen ska jag trimma b23/b21an och ha b230a motorn som sitter i min bil som original motor. :) nu ska jag gå ut och kolla det där med cylindrarna och se vad det är för en.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #19 skrivet: april 10, 2013, 17:02:08 PM »
om toppen gått 47k mil är nog ventiler och styrningarna slut på och sätena skulle haft sig en översikt med någon typ av sätesfräs :P
svårt och säga hur veven är då man inte känt på den själv men den går säkert använda men är det en b21 så tror jag då på och byta block då man både tappar effekt/vrid pga den mindre cylindervolymen och så blir det tajtare runt ventilerna i förbränningsutrymmet så man tappar en del flöde där :P

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #20 skrivet: april 10, 2013, 19:59:18 PM »
jag känner en som har några grejor man sätter i ventilstyrningen med något utav alla fräshuvuden som finns sen fräser man för hand. den använde jag till min traktor, men nu till det värsta motorn var en b21  >:(  inte någon som vill ha blocket med kolvar? men är dom stakarna bättre änn 85-88 stakar? och är gjutveven (som sitter i den andra bilen)bra till mitt projekt sen tänkte jag sälja min vev om jag inte har användning för den. för jag har hört att du kan offset slipa den så du får längre slag och 49mm vevtappar och använda b230is vevstakar
« Senast ändrad: april 10, 2013, 20:00:55 PM av Andree.w »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #21 skrivet: april 10, 2013, 21:18:01 PM »
okej jenwayfräsar? eller till och med en mira?  vilket som så är det bra och fixa till sätena med.
b21 vevstakarna passar ju bara i en b21/b23 och det är ju garanterat dom stadigare M stakarna i b23 medans bara dom sista b21 har dom (troligen inte din då det var 160 topplock) i b230 så är det ju vevstakar från 89-98 som man bör använda.
man kan slipa om den på det viset och montera med b230 vevstakar och kolvar i ett b23 block eller göra om för b230ins axial lager och använda den i en b230 men omslipningen av veven kostar en hel del.
vilken vev man använder beror på om man bygger på b23 eller b230 och det är ingen direkt märkbar skillnad på en lågbudjet gatmotor.
Ksk blir skillnad på en 100.000+kr rallycrossmotor som ska prestera närmare 260-300hk (beroende på motorvolym) men det är ju lite skillnad :P
men köp en hel b23eller nyare b230 som inte gått allt för långt sen bara byt lager och ringar (om du hittar en motor som gått under 20-25k mil skulle jag inte ens jort det utan bara ny olja)
sen lägg tid på topp kam gasare osv för det är där effekten sitter :P

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #22 skrivet: april 11, 2013, 16:22:03 PM »
men jag tänkte på jag har då två b21 motorer och den andra har nog bättre vev kanske och jag tänkte passar b21 kolvbultar i b230is kolvar? för då skulle jag ju kunna borra upp cylindrarna och använda det blocket jag har och sen en 530 eller nått från b230in jag har ståendes och kan man se om det är dom bra stakarna på b21an? isf hurdå?

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #23 skrivet: april 11, 2013, 18:38:04 PM »
B21-B23ans kolvbultar är 24mm    B230ins kolvbultar är 23mm

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #24 skrivet: april 11, 2013, 19:37:49 PM »
men då borde man väll kunna borra upp det?  :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #25 skrivet: april 14, 2013, 14:34:26 PM »
allt är ju möjligt men det är inte värt jobbet om din b21a hade 160 toppen är den av äldre modell och har dom sämre vevstakarna (förutsatt att det inte är bytt topp) det enklaste är och köpa en fräsch b23 eller nyare b230 underdel för småpengar och max byta lager kolvringar och riktplana sen lägga tiden på topplocket :P och när motorn väl är ihop så är det ju endel jobb med förgasarbestyckning innan den går som den ska osv och bygga/köpa ett extraktor är också sådant iaf jag skulle lagt tid på före jag började med och bygga om saker i underdelen då det tar många timmar och kostar pengar (ksk inte om du har tillgång till rätt maskiner för jobbet) då man istället kan köpa en underdel för 500kr som fungerar direkt :P
vill inte låta negativ men visst är det kul och göra egna lösningar och bygga och hålla på med egna ideer men tror det är en massa jobb i onödan när det gäller en volvomotor som det finns delar till i stort sett varenda ladugård och garage i hela landet :P
mvh

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #26 skrivet: april 19, 2013, 17:44:25 PM »
okej men jag bara tänkte på hur ser man om man har M stakar? för det står ett M på varje överfall och mitt på en av stakarna men ska kolla detta med ny motor men var kan man söka för att hitta ett b23block?  :)  Off topic  men är det någon som har en hel 240 75a ståendes som man vill byta mot en annan 240 eller får köpas för en billig peng så kan man väll höra av sig  :D
tror ni vet vad det ska bli isåfall  ;)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #27 skrivet: april 20, 2013, 20:15:29 PM »
googla runt ett tag och kolla :P står det ett M är chansen stor att det är dom bra vevstakarna men jag vet faktiskt inte hur man ser skillnaden då jag aldrig har rivigt en b21 för och spara vevstakarna utan bara sparat från b23er då det säkert är rätt :P
lägg ut en annons här, på tex sävarturbo och turbo performance club och andra forum.
Annars fungerar blocket bildemonteringar mm.
En demontering vill troligen ha mer betalt än en privatperson då dom tar betalt för arbetstiden och skruva ut motorn men ibland om man hittar rätt person och prata med så kan det gå ordna.
Mest troligt vill du antingen hinka ner motorn du tänker bygga nu i den eller bygga turbo och få det lagligt :P
Tyvär så är ju 75erna rätt eftertraktade och det är svårt och hitta en billig i bra skick.
men det går ju alltid göra en fuling och "rostlaga" en A-stolpe från 75 med en fräsch kaross ( igentligen identitetsförfalskning och en olaglig handling) om man inte hittar en fräsch bil till rätt pris ::)

Utloggad Andree.w

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #28 skrivet: april 21, 2013, 15:46:36 PM »
nja turbo bygge är det inte men den motorn som jag tänkt bygga av en b23 skulle sitta i bruksbilen sen om jag hittat en 75a så skulle jag satt i en v8 men jag fattar inte riktigt det där med A stolpen står produktnummeret där och man bara sätter det på sin andra bil eller?  :P men inann jag lägger annons vill jag veta om det är M stakar eller ej för det står ju M på överfallen och en av dom står det några siffror och ett M  :P
och turbo bygge kan du göra på alla fram till ca-92 för bara du har en motor med insprutning med tillhörande katt så får man de  :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning av b230A
« Svar #29 skrivet: april 25, 2013, 01:17:50 AM »
okej v8 låter som ett roligt projekt :)
På A stolpen och på en poppnitad plåt på ett fjäderbenstorn (under huven) sitter ju själva identitetsnumret på en bil ska man göra en identitetsförfalskning så kapar man ut hela A stolpen/en större bit iaf så man inte behöver svetsa nära numret och likadant på den nya fräschare karossen sen svetsar man fast den där slipar målar osv så det inte går utskilja att det är gjort och flyttar över plåten under huven.
Syns det att det är flyttat eller att dom får något annat för sig (tex ksk man inte ska flytta det till en 240 från sent 80tal med nyare fronten och annat som skiljer) får man troligen nedslag på besiktningen/föreläggande om registreringsbesiktning där dom påstår att identitet kan ej fastställas och så har man två karosser som inte går besikta.
sen är det ju en olaglig handling så om man får flygande besiktning av polisen så kan man få böter om dom ser att det är gjort och kan bevisa det.
i en nyare bil än 75 får man inte turbokonvertera originalmotorn eller stoppa i något annat som inte är original tex i en 75a kan man hänga dit turbo osv fara och bromsa bilen så man får ett effektintyg (eller ta ett lämpligt intyg från internet :angel:) och sen regga så och då står det bara tex b23turbo 180hk i papperna så man kan ändra lite som man vill sedan (olagligt men näst intill omöjligt och bevisa utan och bromsa bilen) men i en nyare bil måste man ju ha tex en org 230ft med saker som turbo ic katalysator mm som ska sitta där vilket är betydligt tråkigare då dom kan kolla exakt vad du har under huven och vad du borde haft där :P
mvh