om det är en b23 har den 96mm cylinderdiameter b21 har 92mm och b19 88.9mm men jag har aldrig sett en b23 med 160 topp (dom har 398 ev 405 på glt från 80-83 och b23 et) tror bara äldre b21er och b19 har 160 toppen sen har alla b23 utom turbomotorerna (b23et) plana kolvar utan grop i (iaf vad jag vet) så risken är stor att du har en äldre b21.
M stakarna från en b23 och endel nyare b21 (troligen 83-84 årsmodell) är dom stadigaste Volvo tillverkat och har på turbomotorer bevisligen klarat kring 600hk fast då är dom ju tyngst också.
Äldre b21 vevstakarna är väldigt lika men mycket mjukare i materialet och klarar mycket mindre.
och måtten på ram/vevlager stämmer mot b21/23
exakta tusendelsmåtten har jag inte i huvudet (googla och du hittar) men det bör vara billigare och leta fram en annan vev ev en helt annan underdel än och börja böka med och slipa om en vev.
speciellt om det är en b21 då det inte finns några fördelar med den mot en b23/b230 underdel.
och ett block kostar ju inte direkt stora pengar då man får en hel obesiktad körbar bil för 500-1500kr
underdelarna är i regel slitstarka och en underdel som gått 30k mil brukar jag på en fr motor inte ens öppna förutsatt att den använts och inte stått länge
i en gatmotor skulle jag kosta på mig nya lager och kolvringar men ser något dåligt ut då är det ofta billigare och byta motor än och börja kosta på nya saker.
fast det sitter ju mycket i hur mycket pengar man är beredd och lägga ut
men lättning av vevstakarna gör man bäst på pucklarna på stor och lilländen och kolvarna tar man på insidan där det ser ut och vara som mest överflödigt material sen ska man tänka på och ta lika mycket på båda sidorna om kolvbulten så kolven behåller balansen tar man allt på en sida så kan kolven vilja kantra och det nöter mycket(mer än nödvändigt) på cylindern och kolven.
beträffande 160 toppen är den det sämsta utgångsobjektet då den har väldigt klent däckplan och om man planar den mycket mer än en mm så blir det svagt mot vattenkanalerna och toppackningarna ger upp så bättre vore en 398 eller 530 topp som är typ gratis och så finns på dom flesta b23/b230 eller ett dyrare alternativ en 405/531 som har andra bättre kanaler standard men är då svårare och porta.