Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning hjälp  (läst 122879 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #60 skrivet: september 02, 2013, 10:46:48 AM »
Tändkablarna ska sitta 1 2 3 4, sen sätter man dom 1342 på tändstiften.

När ettans kolv är uppe så ska kamdrevets markering stå uppåt. Om det inte gör det så har du monterat fel...

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #61 skrivet: september 02, 2013, 11:17:27 AM »
Hur ser jag att ettans kolv ligger precis i topp utan att ta bort toppen?

Kan motorn ens starta å gå några sekunder om kamdrevet står ett halvt varv fel?

Har också tänkt om kamdrevet står fel men har dubbelkollat flera ggr att markeringarna står på noll, eller ska man göra på nåt annat sätt? Noll på kåpan där nere och noll på kamdrevet genemot plasten där uppe. Snurra två varv på veven och kolla igen. Allt står på noll hela tiden. Men eftersom jag inte vet 100% när ettan står i topp kan det ju vara felet. För jag kan ju lika gärna ha ställt det ett halvt varv fel men saken är den att jag testat både ock.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #62 skrivet: september 02, 2013, 12:18:49 PM »
Peta ner en skruvmejsel e.d i tändstiftshålet så kan du se om ettas cylinder är uppe.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #63 skrivet: september 02, 2013, 14:11:33 PM »
om något är ett halvt varv fel ska den inte starta men kolla med en skruvmejsel i tändstiftshålet när 1an är i topp och kolla hur markeringen på remskivan på vevaxeln är så den kan vandra iväg som den vill ibland på b230 dreven med inbyggd svängningsdämpare jag har haft ett som var 20 grader fel då vi skruvade ihop motorn sen när toppen blev löstagen för lite mera uppdatering nån månad senare hade den vridit sig ca 10 grader till då vi hade ihop den första gången och litade på markeringen gick den minst sagt dåligt och tog ett tag innan vi hittade felet :P

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #64 skrivet: september 02, 2013, 16:40:06 PM »
Ska kolla om veven står rätt i ettans cyl.


Fattar inte den kan vandra, men vad jag kan se så står han fortfarande på noll.
Tändkablarna är nog huller om buller nu så förklara gärna hur dem ska sitta.
Om man börjar med att det vänstra hålet på fördelarlocket är ett. Om tändföljden är 1342 ska då andra hålet på fördelarlocket till trean och tredje hålet till fyran och fjärde hålet på tvåans stift.

Första stiftet menar jag det som är närmast fördelarlocket.

Hur ska jag sen kolla om det verkligen står rätt, kam o vev?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #65 skrivet: september 02, 2013, 19:59:27 PM »
Det är inte 1 2 3 4 på fördelarlocket.

Se bild..

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #66 skrivet: september 02, 2013, 21:36:52 PM »
Ok då är jag med. Är så som jag hade det från början. Tolkar det att nr 4 på bilden går till stiftet närmast fördelarlocket.

Återkommer då jag satt tändkablarna rätt och kollat så ettans cyl står rätt.

 :)

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #67 skrivet: september 03, 2013, 01:33:43 AM »
Kollade så ettans kolv låg i topp när allt står på noll. Och det var ok. Kollade sen tändkablarna och satte dem på rätt plats. Kollade även fördelarlock och rotor igen.

Här kommer en video på hur det kan bete sig. Håller på å laddar upp en längre video som jag lägger upp här imorgon.

Mvh

Volvo 740 Uppstart

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #68 skrivet: september 03, 2013, 10:04:11 AM »
Låter som du fått kamremmen fel ett hack eller att tändningen är väldigt fel..

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #69 skrivet: september 03, 2013, 10:22:32 AM »
Volvo 740 går dåligt


Här kommer en video till.

Hur kan tändningen hamna fel? Vad har jag isf "Justerat" eller lossat å satt tillbaka fel?

Om remmen sitter ett hack fel ska jag bara experimentera lite eller har ni nån ide?

I denna videon så hör man ett illa ringande ljud, tror det är oljepumpen. =(

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #70 skrivet: september 03, 2013, 12:44:10 PM »
På ljudet tycker jag det låter som den går snålt men det går ju pröva ändra kammen ett steg åt varje håll och se om det blir någon förbättring.
men har du läst ut felkoder? (visst var det lh 2.4?)
tror inte oljepumpen ska kunna rassla sådär om inte motorn är helt tom på olja kanske generatorn eller spännrullen till kammen som är dålig?
men kolla felkoder och prova ta lös en spridarkontakt åt gången medans motorn står på tomgång reagerar den inte alls när du lossar någon av dom så är det troligen antingen den spridaren eller tändproblem på den cylindern och ger de inget se om det kommer bränsle i returen man kan skruva lös den och dra en slang därifrån till en flaska och se hur lång tid det tar för den och fyllas (kan vara bra och vara två då) kommer det nästan ingenting där så orkar den inte bygga soppatryck som den ska :P
tändningen styrs av vevaxelgivaren och den går inte och sätta fel och går den sönder så brukar man tappa både tändningen och insprutningen så den blir stendöd

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #71 skrivet: september 03, 2013, 12:51:33 PM »
Har du alltså bara bytt kamrem? Innan kamremmen gick av så hördes inga missljud samt att bilen gick. Är det rätt uppfattat?

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #72 skrivet: september 03, 2013, 16:37:47 PM »
Jag har läst ut felkoder lh 2.4 och fick 2 3 2. (kompenserar för snål lr rik blandning)

Jag ska försöka testa dem grejerna ni säger.

Jag har bytt kamaxel till vx3, sen bytt kamrem och kamremspännare.

Innan jag böt kamaxeln gick den bra utan missljud.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: trimmning hjälp
« Svar #73 skrivet: september 03, 2013, 16:38:25 PM »
Jag har läst ut felkoder lh 2.4 och fick 2 3 2. (kompenserar för snål lr rik blandning)

Jag ska försöka testa dem grejerna ni säger.

Jag har bytt kamaxel till vx3, sen bytt kamrem och kamremspännare.

Innan jag böt kamaxeln gick den bra utan missljud.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: trimmning hjälp
« Svar #74 skrivet: september 03, 2013, 19:33:05 PM »
Ventilspel?