Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: trimmning  (läst 6049 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalimero racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
trimmning
« skrivet: juli 17, 2010, 09:57:57 AM »
en liten fundering ang trimmning. på en F1 , så är kolvarna väldigt korta. vad händer om man svarvar av kolvarna strax under kolvbultarna.borde ju bli lite rappare med tanke på lägre vikt.. eller ???

vebotrimmarn

  • Gäst
SV: trimmning
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2010, 10:27:49 AM »
dom har kort slag på motorerna så dom varvar hur mkt som helst

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: trimmning
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2010, 11:23:50 AM »
I teorin rätt, lättare kolvar ger samma resultat som lättare svänghjul etc, men där finns ju inte så många gram att hämta på kolvarna. Volvokolvarna väger vad, runt 450g styck? Lämpligare att titta på t.ex. koppling, svänghjul, vevaxel och remkiva då...

För övrigt är F1 sällan ett bra ställe att leta idéer på. Minst 95% av grejerna på bilarna ser ut som dom gör huvudsakligen för att dom måste se ut så på grund av reglerna, och resten är designat för att fungera under ett fåtal timmar bara - och då tillverkas och kontrolleras grejerna med enorm noggranhet innan de används, för att man ska vara säker på att de är friska.

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: trimmning
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2010, 22:37:09 PM »
Massa text..

Håller med om det mesta, men det lär ju inte skada (mer än om du övervarvar förstås) att svarva av kolvarna- Också.. bara svarva av dem och låta restan vara tycker jag bara låter meningslöst.
Men lättade (och viktjusterade) kolvar, tillsammans med balanserad vev/koppling/svänghjul/remskiva (självklart lättat sväng..) så kan vi börja snacka skillnad :)
Och har man gjort detta så kan man räkna med att grejorna håller längre dessutom  ;)

Utloggad kalimero racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: trimmning
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2010, 20:26:32 PM »
tack för svaren,, jag tänkte oxå på att all död vikt man kan få bort måste vara bra.. 30g vid 8000varv blir vikt.. givetvis ska allt viktas,låttas poleras, smekas,allt som gör nytta.. >:D.. det tillsammans med stortoppen och mina mikuni 43or ska väl få fart på den gamle kutryggen. ::)

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: trimmning
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2010, 11:28:25 AM »
man kan ju inte jämföra vikten på kolv och stakar med svänghjulet ju!!

kolvarna skall ju hela tiden acelereras up i frat och bromsas ned. vev och svänghjulet är i ständig rotation. så vikt på roterande delar är ju "lagrad energi" medan vikt på kolvar o stakar är ingen energi.

men de käns som en dålig ide att korta av kolven för den har den storleken den ha av en anledning, vist de funkar i en f1 motor. men jag tor att en f1 har lite tajtare spel mällan kolv coh cylinder.

de e jobbigt när en kolv lägger sig på tvären, men de kan nog finas endel effekt att vina

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: trimmning
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2010, 19:11:36 PM »
man kan ju inte jämföra vikten på kolv och stakar med svänghjulet ju!!

kolvarna skall ju hela tiden acelereras up i frat och bromsas ned. vev och svänghjulet är i ständig rotation. så vikt på roterande delar är ju "lagrad energi" medan vikt på kolvar o stakar är ingen energi.

Jodå, visst kan man jämföra kolvar och svänghjul - den energi som används för att accelerera kolven åt ett håll får man ju tillbaka när kolven bromsas in i andra änden av cylindern, så det blir i stort sett plus minus noll så länge varvtalet är konstant - precis som för ett svänghjul. Vill man öka varvtalet måste man tillföra mer energi, precis som för ett svänghjul.