Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 35
331
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: november 09, 2013, 19:23:07 PM »
Tror inte du tappar effekt på att den är borta däremot om bilen är från 88 eller nyare så har den katalysator som stryper en del den går plocka bort annars om du ska ha ett nytt avgassystem är det nog billigast och bygga ett själv om du har tillgång till svets osv men du kan googla runt lite och se om du hittar nån bild på ett avgassystem på nån seriös voc bil dom kan ha provat ut hur långt man ska ha till första ljuddämparen för bäst effekt.

332
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: november 09, 2013, 19:17:15 PM »
man ställer fram kammen och inre delen av drevet.
men prova bara vrid lite fram och tillbaka så ser du ju skillnaden

333
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: november 08, 2013, 01:49:45 AM »
Det kan vara dåligt eller annat men om motorn inte drar mer soppa än vanligt eller går dåligt skulle jag bara köra på:P
om man plockar bort en ljuddämpare eller byter till grövre system så hör man betydligt mera sk poffar osv så det kan vara bara det också :P

334
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: november 08, 2013, 01:46:54 AM »
Om du vrider fram kammen så vrider du kammen i den riktning motorn snurrar och backar du den vrider du den mot motorns riktning så ventilerna öppnar senare mm.

Det blir aldrig samma sak som att stoppa i en snällare kam om vi säger att du ställer fram kammen från org för mera vrid då stänger insug tidigare men öppnar ju tidigare också likadant med avgas.

335
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: november 07, 2013, 02:02:25 AM »
oftast dåliga tänd delar annars fel bränsleblandning brukar vara felet men då du inte skrivit något mera om motorn/fordonet (kanske står flera sidor bak i tråden men orkar inte leta igenom den helt) så kan det finnas fler saker det kan bero på

336
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: november 05, 2013, 22:00:17 PM »
Vad som är rätt går inte och säga då det beror på vilken motorkaraktär du vill ha så det är bäst och prova och se när bilen känns gå bäst.
Om du ställer fram kammen så får du mera vridmoment och bottendrag
och om du backar den så blir den mer varvvillig.
Dock inom vissa gränser då man ändå är låst till den kamprofilen man har.
Vrider man för mycket oavsett håll börjar motorn gå sämre backar man för mycket får man dåligt vakum och tomgång/lågvarvsregister och motorn beter sig på låga varv som med en vassare kamaxel utan att ge effekt på högre varv.
ställer man fram kammen så blir motorn seg och stänger insug och avgas för tidigt så motorn inte hinner få åt sig soppa
sen öppnar avgas tidigt så man släpper ut trycket som skulle tryckt på kolven tidigt.
Det finns mycket mer som spelar in men tror det är det som gör mest iaf.

337
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: november 02, 2013, 14:20:40 PM »
jo det gjorde jag men då tänkte jag att kamremmen inte skulle sitta på plats. dvs före första uppstart så man vill hålla motorn nollad.
men om man har allt på plats kan man låta remmen sitta kvar lossa skruvarna på drevet sen vrida runt motorn lite medans kammen står stilla eller så brukar man kunna vrida kammen på centrumbulten som håller fast drevet på den då det andra står stilla.
sry för en lite luddig förklaring men det är inte alltid jag lyckas få ut allt i ord på rätt sätt och lägger man då till att jag inte duger till och stava alls så kan det bli riktigt fel ibland:P

338
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 31, 2013, 22:03:09 PM »
Du tar inte lös remmen hela meningen är ju och flytta kamaxeln mot det andra (vevaxel och aggregat/balansaxeln) dvs det går bra och lossa skruvarna och vrida vevaxeln lite när kammen står stilla sedan dra åt skruvarna igen sen så är ju ett helt varv på drevet 360 grader.
Tror en kugg var ca tolv grader (räkna antal kugg på drevet och dela med 360 så är du säker för jag kan minnas fel)
så om du tänker på att en kugg är tolv grader (eller vad det nu var) så är det lätt och se på ett ungefär hur mycket 1-2 grader är och det är lagom och flytta åt gången.

339
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 25, 2013, 17:29:56 PM »
Åt bägge hållen.
Det är bara och lossa skruvarna och vrida.
 veven ska stå stilla när du vrider på drevet vrid typ två grader i taget åt det ena hållet tills du märker att den går märkbart sämre sen tillbaka och prova åt det andra hållet.

340
Volvo / SV: B234 I en 240
« skrivet: oktober 21, 2013, 01:11:10 AM »
Ett ms är väll lite overkill på en fr motor och lite dyrt, iaf om man inte kan löda ihop boxen själv från grunden :P
fast till en festivalbil eller liknande så kanske  8)
men det är inte svårt och riva ut elhärvan på en 7/940 bara man märker upp allt fast ännu enklare på en 240 då dom har mer eller mindre separat motorhärva medan man får klippa bort kablar till lysen mm på en 740.
Annars går det ju förgasarkonvertera men det finns väldigt lite plats och sätta en fördelare på blocket så där har man en del jobb för och få till tändningen då.
sen finns b234 med både 3" lmm och 2.5 och samma med gasspjället (159 och 155hk)och där skiljer sig även chippet i boxen så har du inga boxar så skaffa dom till rätt lmm storlek annars kan den gå väldigt fett eller snålt.

341
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 19, 2013, 16:43:37 PM »
Har inte provat så jag vet inte men utgå från original justeringen och prova vrida två grader i taget och provkör då märker du ju skillnaden och vart registret värkar vara bäst.

342
Volvo / SV: NE vevlager i B23E Problem?
« skrivet: oktober 14, 2013, 00:46:15 AM »
Tror inte jag själv använt något annat än Glycolager på dom få motorer jag renoverat och har inte själv haft något problem  men har hört rykten om lågprislager där låsklacken gett upp varav lagret snurrat i vevstaken trots att allt annat sett bra ut så du är inte den enda som råkat ut för det :-\
Men har du kollat andra tänkbara fel som fel lagerspel, oljekanalen igenom vevaxeln, draget med rätt moment mm.
Att motorn gick runt lätt när alla vevstakar och kolvar var monterade har vari med om en b230 vevstake där hålet var ovalt vilket gjorde att vevstaken nöp fast när man drog åt den.
Och hur har dom andra lagren sett ut när du rivigt isär motorerna?
Det är ju troligen lagrens fel speciellt när det hänt på tre motorer för även om man kastar ihop allt utan och kolla något brukar det ju fungera utan sådana problem  bara motorn gick innan man rev den...

343
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 14, 2013, 00:14:16 AM »
nej tvärt om insugningsventilen på 4ans cylinder dvs mot torpedväggen men vrider man runt motorn ett varv kan man ställa på 1ans cylinder men då kommer kamaxelns märkning peka nedåt men har man krängt på kamremmen och bara vrider lite på ett ställbart kamdrev eller så går det ju göra så om det är enklare och mäta på ettans cylinder.

344
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 03, 2013, 21:09:11 PM »
Det står på Folkraceshops sida att man ska ställa den så 4ans insugsventil öppnar 2.7mm då motorn står i tdc.
så då kam man nolla motorn riktigt sen kolla hur mycket kammen öppnar ventilen då och sen fila upp hålet i kamdrevet så det blir rätt.
det kan vara lite bökigt och man får oftast ta lös kamdrevet ett par gånger sen måste man ju ha någonting bra och kolla ventil lyftet med en indikatorklocka med förlängd mätpinne (eller vad det nu heter:P) med en lämplig fastsättning fungerar bra jag har prova jävlats och mäta med ett skjutmått men det blev då aldrig bra för mig:P
men det bästa är om man har ett ställbart kamdrev då kan man bara smälla ihop det och sen prova justera lite fram och tillbaka tills man får bästa registret :P

345
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 03, 2013, 01:52:31 AM »
Om toppen ska portas spelar det ingen större roll vilken stomme man utgår ifrån så länge det inte är gamla 160 som inte går plana :P

Men månen7 får ju den karaktären att den är väldigt död under 3000 (kan vara stor skillnad med olika bränsletillförsel och tändning) sen kommer den igång på riktigt
 fs122 drar typ som en standardkam från botten men ger mer effekt på högre varv och kroknar inte riktigt lika fort.
Dock vet jag lika många om inte fler som säger att det blir skit och ha månen 7 ihop med k-jet som dom som säger att den är bra.
Så troligen sitter det i att man måste kunna med insprutningen och justera en hel del för och få det och lira med den kammen och ändå kanske det inte blir helt bra på tomgång väldigt hög bränsleförbrukning mm så är det en gatbil skulle jag utan tvekan använda fs122
även i folkrace om jag hade den kammen hemma men hade jag båda skulle jag om jag haft mycket tid över för och meka insprutning provat den vassare :P

Sidor: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 35