Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Codriver

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6
46
Regler / SV: Idé på regeländring
« skrivet: mars 30, 2010, 20:19:41 PM »
Jag skulle aldrig bråka med personalen på besiktningen. Jag försöker alltid vara glad och tacksam. De är där för min skull. De tar av sin fritid för att jag ska kunna köra biltävling. Det får vi aldrig glömma! De gör så gott de kan och till stor del är det svart på vitt i regelboken vad som gäller.

Mitt tips är att man tar det tekniska reglementet med sig ut i garaget. Så tittar man på sin bil punkt för punkt. Gör din egen besiktning och lägg där ingen värdering i vad som är "skitsaker" utan se till att bilen följer reglementet. Är tanken för nära yttre begränsningslinjer, flytta den. Har jag ingen M8 som håller spolarbehållaren i kupén, sätt dit det. Bara att följa. Då har du gjort så gott du kan. Skit i vad du tycker om reglerna. Det är inte besiktningspersonalens jobb att diskutera det med dig. Så kan man alltid råka ut för att det finns oklara regler där det är en tolkningsfråga. Men acceptera då att du kanske måste fixa till något. Livet går inte under för det.

Ett tips från coachen: Om det är en ny regel som skrivits med rött till årets regler se då till att fixa det. De kommer att kolla det.


Så till alla som ställer upp som funktionärer däribland besiktningspersonal:  :yourock:

47
Övrigt / SV: Semster hur länge?
« skrivet: mars 29, 2010, 06:55:34 AM »
Ah. jagg skal gå på fellstavninngskurs.  :P


48
Övrigt / Semster hur länge?
« skrivet: mars 28, 2010, 22:08:55 PM »
Någon som vet hur länge Stafan (Folkraceshop) blir borta på semester?

49
Övriga / SV: problem..........
« skrivet: mars 23, 2010, 21:47:41 PM »
Det kanske är på håret att det räcker till med slaget på slavcylindern? Kanske kan bygga om lite så den får längre slag genom att flytta var den angriper på kopplingsarmen?

50
Bygga / SV: Byta material på motorhuv
« skrivet: mars 19, 2010, 21:24:08 PM »
Citera
FR-T 6.5 Huvar (bagage och motorutrymme)
Huv och bagagelucka kan vara av plåt, tjocklek som originalet, eller i plast med minst 3 mm och max 5 mm tjocklek. Huv över motor får modifieras ("bulas") så att annan motor får plats, utan att material tillföras. Det är tillåtet att "lätta" huv och öppna för ventilation. Öppning ska täckas med nät som följer originalform.

Som jag läser denna regel är det tillåtet att byta ut plåten i motorhuven eller bagageluckan till plåt i samma tjocklek som originalet. Det som inte står är vilken typ av plåt som tillåts. Aluminiumplåt är också en plåt. Så ser jag på det, men kanske inte alla besikntingsmän?
För övrigt ser man ju rätt ofta Saabar med baklucka gjord av aluminiumplåt. Ta till exempel den bilen som Bilsportbörsen följde bygget av.

51
Bygga / SV: motorkuddar
« skrivet: mars 18, 2010, 07:33:45 AM »
Så gjorde vi på amazonerna som vi körde förr. Men se till att använda låsmutter. Det blir ju inte helt stumt att dra åt mot puckarna och då är det lätt att en vanlig ummter börja röra på sig. Och det finns roligare saker än lösa motorer.

52
Mina erfarenheter då jag tagit vad vi haft i garaget kommer här:

Aluminium har en tendens att "kleta" om inte skärbetinglserna är de rätta. För min del, med vår gamla tryckluftsmaskin, fungerade ett lite grövre stift bättre i aluminium. Alltså hårdmetallstift. De finare stiften med stenar kletade igen för mycket.

Eftersom aluminium är ganska mjukt är det kanske inte lika viktigt att stiftet är av absolut högsta kvalitet skulle jag gissa. Kör man i gjutjärnstoppar blir stiften slöa om man har skitstift. Så kanske lika bra att kosta på lite bättre stift på en gång.
Vettigt är väl att prata med de som säljer stiften och ha lite koll på vad maskinen varvar och fästet för stiftet.

Jag tyckte bäst om formen som är avrundat både framtill och mot skaftet. då slipper man oroa sig för att man får till kanter när man är en bit in och slipar.

Och SE TILL ATT HA PÅ ÖGONSKYDD! Jag har fått vara till farbror doktorn med skräp i ögat trots skyddsglasögon. Efter det använde jag bara den sorten som sluter helt tätt runt ögonen vid körning med denna maskin. Och hörselproppar med för den delen. Nu låter jag som din pappa, men det är viktiga grejjer...

53
Bygga / SV: 16-tumsfälgar
« skrivet: februari 08, 2010, 19:13:26 PM »
I just detta fall är det en Opel kadett. Alltså 4/100 och där ska ju alla killar med bakvänd keps, en 12"-bas och hängiga brallor köpa alla 15" och 16" fälgar för att ha på sin sänkta Golf GTI med sportluftfilter...

Har hittat några, men de är inte i min del av landet och då blir frakten lika dyr som fyra plåtisar.

16" som är 6 tum breda med denna bultdelning sitter på Renault Megane Scenic bland annat vet jag. För jag har hittat fyra till hygglig kurs.

54
Bygga / SV: 16-tumsfälgar
« skrivet: februari 08, 2010, 15:06:46 PM »
Lägger man bara rundjärnet längst ut på fälgkanten och svetsar?
Då blir det ju så klart slang dessutom.

55
Bygga / SV: 16-tumsfälgar
« skrivet: februari 07, 2010, 23:35:23 PM »
Så klart. Men min tanke var för att få till en reservfälg, eller två. Och det är lite svårt att få tag på 16" fälgar som inte är så breda. 15-tummare finns ju som är lite smalare.
Men det är klart att 6-tum breda plåtisar borde finnas.

56
Bygga / SV: rör till bälte..
« skrivet: februari 06, 2010, 18:03:42 PM »
Från regelboken kapitel 6.11

"Om bältets bakre infästning ej fastsättes i befintlig hatthylla eller på likvärdig plats, ska det fastsättas i ett rör som är av samma dimension och kvalité som bågen. Detta rör fastsvetsas väl antingen i bågen eller på annan lämplig plats, så att bältet kommer på passande höjd."

Så, ja du får svetsa rör i bågen för infästning av bälte.

57
Bygga / 16-tumsfälgar
« skrivet: februari 02, 2010, 08:00:25 AM »
Hejsan!

Jag har läst någonstans om att någon har lagt på något rundjärn eller något sånt för att göra om 15-tums plåtfälgar till 16-tummare. Någon som har bilder/beskrivning?

58
Övriga / SV: backventil vad är det?
« skrivet: november 01, 2009, 23:30:50 PM »
Backventilen ska se till att det kan komma in luft in i tanken, men att det inte kan rinna ut bensin. Oftast finns det en backventil till vacumet på bromsservon. Man kan ta en sådan från en gammal skrotbil. Se till att montera den åt rätt håll bara, så att du kan blåsa luft in i tanken, men inte suga ut.

Finns även backventiler till spolarslangar att köpa för en billig peng.

59
Volvo / SV: Volvo B20 Kamm ??
« skrivet: oktober 23, 2009, 17:16:41 PM »
När jag skruvade med B20 för 10-15 år sedan fanns det en kam som kallades H3 och som var en av de alla bästa kammar som då fanns till den motorn.
Jag vet inte mer än att jag hade en sådan i en 2,1liters B20 och 42-37,5mm topp som jag portat själv. Allt lirade riktigt bra i den motorn.

60
Övriga / SV: toyota celica
« skrivet: september 21, 2009, 21:18:07 PM »
Jag kör Celica och effekten räcker gott. Varvstoppet är inte ett problem, åtminståne inte för mig.

Som de andra skriver, diffa och lite roligare rykare. Väghållningen fungerar gott om det är okej dämpare.

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6