Jag skrev ju för nån månad sen att jag skulle lägga upp lite mera bilder osv om portning av volvos 530 topplock.
så här kommer en guide med lite enklare tips och ingrepp hoppas det är till nytta för någon
först en bild på en kapad org topp den på bilden är en 398 som har i stort sett likadan kanal så det är ingen skillnad på portningen på en sådan.
som man ser så är inte kanalen direkt flödesvänlig med en tvär kant ner mot ventilen som luften har svårt och följa.
en snabb teckning på hur det kan bli kanalens ytterkanter är markerade med svarta sträcken det gröngula är sätesringen och gul ventil.
sen ska det röda föreställa luftens väg igenom kanalen och det som händer är att luften som kommer med hög hastighet inte klarar av och svänga ner mot ventilen utan går rakt fram över ventilen och man utnyttjar bara en del av ventilens öppningsarea.
och får en turbulent luftficka bakom den tvära kanten där luften istället för att dras ner i förbränningsutrymmet och cylindern virvlar runt och hämmar flödet väldigt mycket.
här är en bild på hur jag gör med en enklare gat/folkrace portning då röda linjerna visar hur jag tar bort material mest i innerradien och rundar till svängen ner mot ventilen där sitter största flödesproppen längre upp i kanalen behöver man inte fila något om man kör med kamaxlar med 11-12mm lyft och förgasare som stoppar vid eller före ksk 170-180hk då arian räcker till där iaf och man mest troligt bara tappar bottenvrid igenom och ha större kanaler än vad förgasarna och arian som fullt öppen ventil ger är.
men då över till lite riktiga portningsbilder.
jag brukar börja med och göra förbränningsutrymmet men då jag redan börjat med bilder på insugningskanalen så visar jag det först.
det första jag gör är och pressa ut insugstyrningen som annars är ivägen man kan runda inneradien utan och göra det men jag brukar vilja ta upp lite runt styrningen så jag har en svarvad pinne som jag sätter i styrningen och använder en press för och pressa lös den.
sen börjar själva slipandet.
några bra hjälpmedel i början förutom det obligatoriska som är en slipmaskin och slipstift (jag använder en tryckluftdriven och vanliga hårdmetallstift till grovportningen sen 80is sandpapperstrissor till sista finportningen) kan vara ventiler med olika diameter som man stoppar in i kanalen och ser hur mycket man slipat på olika ställen (för och få kanalerna lika stora) lämpliga ventiler är 40mm ner till ksk 30mm med lagoma steg jag tog en uppsättnign b20 ventiler och satte fast dom i borrmaskinen och slipade sedan ner ventiltaldriken med vinkelslip medan dom snurrade och mätade sedan med skjutmått för och få 40 38 35 33 31 mm ventiler sen kan lödtråd vara bra och ha för och se hur man får till radierna som annars kan vara svåra och se utifrån.
en org 530 kanal där jag tryckt en lödtråd längst kanalens botten och topp.
Då slipandet börjar brukar jag börja med och jämna till jutkanterna som finns i sidorna på kanalen och även jämna till runt styrningen.
för och sedan ge mig på inneradien.
Det är då lödtråden kommer mest till nytta då man är ovan så kan man fila i kortare steg helst gå imellan alla 4 insugen så är det lättare och få dom likadana än om man gör en kanal i taget och kolla med lödtråden hur det börjar se ut.
där har jag börjat på grovfilningen av inneradien och som ni ser så är kanalen lite triangelformad vilket är bra för när inneradien blir bredare där det svänger så blir det ju mera utrymme för luften som passerar vilket sänker farten där och luften får lättare och svänga så jag försöker göra den bredare och ska man sen göra en större kanal är steg ett och börja bredda kanalen längre upp och göra den ännu lite mera triangelformad.
efter endel mer slipning så ser det ut sådär med lödtråden och det ser i mina ögon ganska bra ut så jag känner att det bara är finslipningen kvar.
så jag mäter det jag kan och granskar toppens kanaler och ser om det värkar se olikt ut någonstans för speciellt i början kan det bli så man tar lite mer eller lite mindre någonstans lite mindre är självklart bättre då det går åtgärda enkelt med lite mer slipning så stressa aldrig och gör allt lungt och metodiskt så får man ett bra resultat.
en bild på en färdig insugningskanal.