91
Volvo / SV: Förgasare vs. insprutning
« skrivet: juni 15, 2011, 11:58:58 AM »
En "lite för liten" förgasare brukar ge lite mer effekt på lågvarv än en stor, det går ge en lång beskrivning av varför men i grunden beror det på att luften tvingas ha högre hastighet in genom förgasaren, förgasaren fungerar bättre då (t.ex. slås bensinen sönder till mindre droppar som brinner snabbare) och mer luft fortsätter in i motorn "av bara farten" efter att kolven slutat suga in mer luft men innan ventilen hunnit stänga.
Av denna anledning finns det dubbelportsförgasare som öppnar portarna efter varann (t.ex Weber DCD) istället för samtidigt (weber DCOE), vid lugn körning används bara en (eller två) ganska små förgasarhalsar medan man vid fullgas öppnar 1-2 extrahalsar - fördelarna av en liten förgasare när man kör lugnt, och fördelarna av en stor när man gasar mycket.
Av denna anledning finns det dubbelportsförgasare som öppnar portarna efter varann (t.ex Weber DCD) istället för samtidigt (weber DCOE), vid lugn körning används bara en (eller två) ganska små förgasarhalsar medan man vid fullgas öppnar 1-2 extrahalsar - fördelarna av en liten förgasare när man kör lugnt, och fördelarna av en stor när man gasar mycket.