Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gunnarsson

Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 16
91
Volvo / SV: Förgasare vs. insprutning
« skrivet: juni 15, 2011, 11:58:58 AM »
En "lite för liten" förgasare brukar ge lite mer effekt på lågvarv än en stor, det går ge en lång beskrivning av varför men i grunden beror det på att luften tvingas ha högre hastighet in genom förgasaren, förgasaren fungerar bättre då (t.ex. slås bensinen sönder till mindre droppar som brinner snabbare) och mer luft fortsätter in i motorn "av bara farten" efter att kolven slutat suga in mer luft men innan ventilen hunnit stänga.

Av denna anledning finns det dubbelportsförgasare som öppnar portarna efter varann (t.ex Weber DCD) istället för samtidigt (weber DCOE), vid lugn körning används bara en (eller två) ganska små förgasarhalsar medan man vid fullgas öppnar 1-2 extrahalsar - fördelarna av en liten förgasare när man kör lugnt, och fördelarna av en stor när man gasar mycket.

92
Volvo / SV: vocmotor
« skrivet: juni 04, 2011, 11:53:04 AM »
Testat att ställa ner tändningen?

93
Köpes / SV: Overall med mera...
« skrivet: maj 21, 2011, 13:25:32 PM »
Tänk på att nya regler för overallen börjar gälla nästa år. Köp inget som inte uppfyller kraven, då blir det värdelöst vid årsskiftet...

Citera
Vid nationella tävlingar i Sverige ska overallen vara en minst 1-lagers flamsäker overall i något av följande material: NOMEX, FPT, 100% META ARMID, 95% META ARMID 5% PARA ARMID eller av SBF godkänd för Folkrace, (godkännandenummer ska finnas angivet på overallen fastsydd etikett). Tillåtna är även FIA godkända overaller, och overaller enligt Standard EN 533 index 3. För samtliga overaller gäller att dessa är utformade och uppsydda så att den väl skyddar hela kroppen inkl. nacke, vrister samt handleder. Overallen får inte vara tvådelad.
Från 1/1 2012 får endast minst 2 lagers föraroveraller märkta EN 533 index 3 eller FIA användas.
Det är absolut förbjudet att trycka reklam eller annan information direkt på tävlingsoverallen. Tänk på att föraroverallen är ingen mekaroverall.

94
Volvo / SV: bränsletryck mekaniskt sprut
« skrivet: maj 19, 2011, 22:59:43 PM »
Det enda elektriska som måste finnas är bränslepump och tändningen, men utan fungerande kallstartsventil kan det vara rätt bråkigt att få igång dom. Vill man inte lita på dom automatiska originalgrejerna kan man koppla en egen strömbrytare till den och använda den som en manuell choke vid kallstart.

95
Saab / SV: saab 99 topp
« skrivet: maj 13, 2011, 07:59:47 AM »
Ventiltätning, oljering...?

96
Övrigt / SV: jag vill köpa en folkrace
« skrivet: april 25, 2011, 12:38:13 PM »
Valfri tävling. Då ser du hur bilarna går också.

97
Volvo / SV: VX3 -> FS280
« skrivet: april 13, 2011, 11:22:22 AM »
Alla kammar folkraceshop säljer är väl omslipade standardkammar, vilket betyder att nockarna är nerslipade från originalstorlek till en annan (roligare) form. Detta ger ventilspel i millimeterklassen om man inte använder grejer för att få det rätt...

98
Volvo / SV: trimma 240 med b23 gratis
« skrivet: mars 31, 2011, 00:12:13 AM »
Jag vet inte var gränsen för "gratis" går. Man kan inte göra mycket intressant om man inte ens har pengar till nya packningar som behövs för att skruva ihop motorn igen.

99
Bygga / SV: skillnad på 1030 och 1031
« skrivet: mars 27, 2011, 14:33:02 PM »
Annat innehåll & mindre diameter på kronhjulet i 1030.

100
Volvo / SV: Vx3???
« skrivet: mars 27, 2011, 14:30:32 PM »
VX3 verkar vara populär bland folk som åker turbo, men som sugkam är väl intresset ganska svalt.

101
Bygga / SV: Kriterier vid köp
« skrivet: mars 19, 2011, 22:51:38 PM »
Bilarna ska vara säkra, finns det skador som gör bilen osäker ska man inte få köra. Att besiktning är mer lotteri än noggrann kontroll är en annan femma.

102
Övrigt / SV: Medtagna delar och verktyg
« skrivet: mars 19, 2011, 21:38:49 PM »
Mycket möjligt att vissa svetsagg funkar med vissa elverk. Men vår kombination av svetsare, svets & elverk gav åtminstone inte tillfredsställande resultat - även om jag inte kan säga var problemet låg.

Riktsats a.k.a. portopower:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Verkstadsutrustning1/Riktsats/

103
Övrigt / SV: Medtagna delar och verktyg
« skrivet: mars 19, 2011, 21:28:46 PM »
Bland kompisarna brukar det lastas något liknande detta:

Länkarmar (Volvo 240  ::))
Kylare
Plast till fönster
Domkraft
Extra hjul
Portopower
Blandade verktyg, t.ex. hylsnyckelsats, skruvmejslar, bågfil o.s.v.
Diverse rör, träbitar, släggor etc.

Sedan gott & blandat-hörnan med silvertejp, buntband, skruv, mutter, popnit, elkabel, tändstift o.s.v.

Reservvindruta har fått följa med nån gång när det varit tveksamt om den på bilen skulle komma genom besiktningen (och det gjorde den inte heller)


Ingen i gänget har haft svets etc. som går använda i en normal folkracedepå (utan el), så det har vi inte haft med - nån enstaka gång har vi behövt låna en elverksdriven pinnsvets av någon annan som hade med men det funkade inget vidare heller.

104
Volvo / SV: Mc förgasare på en B23a
« skrivet: mars 12, 2011, 23:30:03 PM »
Och inga vacuumförgasare har väl accpump?
Har inte grävt så mycket i vakuumförknasare till bil, men t.o.m. den simpla skräpförgasaren som sitter på kinesiska fyrtaktsmoppar har accpump.

105
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 12, 2011, 01:48:08 AM »
BAKSÄTET  spricker o blir suddigt är väl inga problem åker bara en tävling blir alltid av med dom
Problem och problem, det finns väl en anledning till att bara okrossbar polykarbonat är tillåten. Kanske vore på sin plats att besiktningen inte släppte igenom bilar med uppenbart fel plasttyp.

Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 16