Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: 16v Vs. 8v  (läst 22578 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimbos

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
16v Vs. 8v
« skrivet: februari 12, 2011, 15:06:21 PM »
hej ny på forumet och i trimmvärlden.

frågan lyder vilken topp får man bäst efekt, prestanda, vrid med i en 2000cc motor.

1. en 2,3 16v orginaltopp med vassre kammar samt 2xweber.

2.en 8v topp portad,planad med större ventiler (ex 44x37) samt en vass kam och 2xweber.


för nackdela samt vilka förgasare rekomenderas.

tack i förväg.







Utloggad Jobe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2011, 17:39:33 PM »
Jag tror på 8 ventilars toppen eftersom att du inte kommer att ha någon komp i en 2liters motor med 2,3 liters topp

Utloggad jimbos

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2011, 18:48:04 PM »
har nu läst igenom nästan hela forumet för saab.

en tillägs fråga om man planar en 16v top efter konstens alla regler, vilken är då att föredra?

vilken topp har bäst flöde?

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #3 skrivet: februari 12, 2011, 22:04:23 PM »
Jag tror på 8 ventilars toppen eftersom att du inte kommer att ha någon komp i en 2liters motor med 2,3 liters topp

Varför skulle man inte ha det? samma borr i en 2,3 som i en 2,0 (och den toppen sitter även i 2,1l 900)..
skulle vilja påstå att det blir originalkomp med 2,3 toppen också.. jämfört med nyare 2,0 topparna iaf, de äldre ska tydligen ha högre komp.. vad vet jag..

Tror på en 16v med 2,3 långtopp (allternativt en kort-topp men det är lite mer krabb) och andra kamaxlar. Men webrar kan man hoppa över, enklare med sprut  ;) Men visst, justerar man in dom ordentligt så är det säkerligen mer effekt med dom.. och det låter ju fränt =)

16v är hur som mer effekt för pengarna, och mer körbarhet dessutom.

"FolkraceFabriken" Åker ofta 16v, och dom åker ju inte jättesakta direkt =)

//jonathan

Utloggad Jobe

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #4 skrivet: februari 12, 2011, 23:29:19 PM »
Jonathan Berglund: Hur mycke kan man plana en 16v ?

För jag har hört att man inte kan plana 16 ventilarna så mycket och isf får du ju inte lika mycket komp i motorn som i en 8ventilare, och komp känns ganska viktigt då det gäller en folkracebil

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #5 skrivet: februari 12, 2011, 23:39:59 PM »
Vissa säger inget alls och vissa säger nån mm..
tror vi mätte upp en topp vi haft på en gatbil (?!) till ett par mm, men den var det märken efter ventilerna i kolvarna på  ::)

Tror att man kan ta en hel del, men om man tar för mycket så måste man fräsa "telefonknappar" i kolvarna =)

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #6 skrivet: februari 13, 2011, 01:17:44 AM »
Luftflöde och vettig förbränning är viktigare än komp, och 16v-motorer är generellt betydligt bättre på båda punkterna än 8v. Men hur det ligger till på just denna motorn har jag ingen aning om...

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #7 skrivet: februari 13, 2011, 16:05:45 PM »
Vid en folkracetävling förra året träffade jag på en fordonslärare som körde fr med en og900 2,1 l
Han hade som enda trimmet planat toppen 1,5 mm; det var absolut maximum man kunde ta enligt honom

Öppet filter och sen annars standard, och han körde från många som hade betydligt vassare bilar när det gäller trimningsgrad

Vad gäller korttoppen vet jag inte hur det funkar

2,1 toppen är ju samma som på 9000 långmotor 2,3

Mvh Johannes

Utloggad Röding Jr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #8 skrivet: februari 13, 2011, 17:15:58 PM »
vad jag har hört så ska man ta 2.3 ans topp och sätta på 2.1 ans insug för optimalt flöde om man ska åka insprutare  ;D
Vill du hålla dig kvar på banan åk Saab! :D

Utloggad jimbos

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #9 skrivet: februari 14, 2011, 10:37:51 AM »
två frågor till.
vem säljer dom värsta/bästa kammarna till 16v.
nån som har räknat ut längd vinkel diameter m.m. till insuget för bästa flöde till en 16v motor med förgasare(2x2port)


Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #10 skrivet: februari 15, 2011, 22:45:17 PM »
vad jag har hört så ska man ta 2.3 ans topp och sätta på 2.1 ans insug för optimalt flöde om man ska åka insprutare  ;D

Det sitter monterat så original på 2,1l. då 2,1 toppen är en 2,3 topp =) 2,1 har ju dessutom 93borr så den är ju kanon redan från början :)


Axelsson vet jag slipar ett gäng ämnen, och han kan säkerligen göra fler ämnen än vad som står på hans hemsida (Han som slipar till FRshop skulle jag tro?).
sen beror det ju på om man kör mekaniska tryckare eller inte, mekaniska tryckare är ju att föredra vid lite högre varv och ett måste om du vill ha värre profiler =)

//jonathan

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #11 skrivet: februari 16, 2011, 06:45:52 AM »
(Han som slipar till FRshop skulle jag tro?).
Det stämmer  ;)

Utloggad jimbos

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #12 skrivet: februari 16, 2011, 13:36:51 PM »
ok vart får man tag i mekaniska lyftare billigt?

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #13 skrivet: februari 16, 2011, 18:38:16 PM »
Går att göra själv, om du kollar på sidan av tryckaren så är det ett litet hå där den tar in olja. TIGa igen det hålet sen är det bara att åka =)

Utloggad jimbos

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: 16v Vs. 8v
« Svar #14 skrivet: februari 19, 2011, 11:48:34 AM »
men va kan en välpreppar 8v topp den i första inlägger ha för cfm flöde el 2,3/2,1 topp flödar ca 200 insug 170 avgas.

en omslipad kam har annan duration eller vad det heter betyder det att den lyfter mer också eller det är 2 helt olika saker??