Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Moment åtdragning B201 topp  (läst 9819 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
Moment åtdragning B201 topp
« skrivet: januari 03, 2009, 11:38:50 AM »
Hej!
Står inför att byta topp på en 900I-85. Packningen inhandlades på FR'shop, ScanTech tror jag den heter. Hur dras denna packning rätt??

Med vänlig hälsning
Johannes i Sjöbo

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2009, 12:39:46 PM »
dra alltid  bultarna inifrån och ut så att den späning som kan bli inte blir en "brygga/bula" i mitten.   jag tror att det står att man ska dra 89Nm eller om de e 98Nm. men jag brukar dra lite hårdare kansje 110Nm eller så..

sen ska man dra bultarna löst första å sen hårdare och varm köra. när motorn är varm ska man släpa dom och dra dom igen. (jag gör alldrig så jag drar dom 110Nm och kör på de.. har aldrig krånglat.)

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #2 skrivet: januari 03, 2009, 13:40:09 PM »
Tackar vi för; det ringer en klocka här, så gjorde jag nog själv "förr i tiden", men när man inte håller på längre blir man osäkar!

Mvh

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #3 skrivet: januari 03, 2009, 22:48:06 PM »
japp de fins säkert monga som drar både hårdare och lösare. bara man inte brar av bultarna... sen en viktig sak att täncka på att om man har blanar mycket så moste man lägga imälan brikor. anars så drar inte domm rätt.

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #4 skrivet: januari 04, 2009, 22:04:33 PM »
Har startat upp nu och även kört med bilen; det är ok, men nog f.. glömde jag att det INTE går att ha vanligt termostat i; så vi får se om det håller...
Toppen "svettades" lite ovanför vattenpumpen, men kan bero på att jag blötte ner toppackningen med motorolja innan jag monterade den.
Annars får jag göra vid gamla toppen i stället; denna toppen har legat i nästan ett år. Inte SÅ kul att byta topp, men fick jag tack vare den gick på tre burkar!

Mvh

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2009, 16:36:24 PM »
men e det en b eller h motor???

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2009, 21:31:50 PM »
Det är en h-motor, med fördelaren i toppen

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #7 skrivet: januari 05, 2009, 23:00:02 PM »
Det framgår av motornamnet, b201 = 2,0 8v.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #8 skrivet: januari 06, 2009, 09:51:47 AM »
att de va en 2 liters 8 ventilare viste jag men de kunde vart en b otor oxå... den är det vatten som de läcker eller e de olja???  för det går ju vatten kanaler i insugen som alltid är skit svårt att få tätt mot toppen.. och en av dom kanalerna sitter pricis över vatten pumpen...

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #9 skrivet: januari 06, 2009, 19:09:25 PM »
finns ingen b motor som heter b201 det är h motor de

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #10 skrivet: januari 06, 2009, 20:18:45 PM »
okej. förlåt. jag hadde fel.

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #11 skrivet: januari 07, 2009, 20:33:00 PM »
Vi kör med bilen nu och det verkar som allt ska funka. Har tagit bort backventilen i termostatet så det flödar lite hela tiden; ska testa med att borra lite mindre hål, och plugga igen det till backventilen, svårt hålla tempen
uppe när man kör över 70.
Ska skaffa oljekyl i stället så tempen kommer ner lite, bör göra susen
Mvh

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Moment åtdragning B201 topp
« Svar #12 skrivet: januari 07, 2009, 21:36:35 PM »
volvos marintermostat e bra om den pasar, anars borra 4 typ 4mm hål i den