Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?  (läst 12128 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefanjämjö

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« skrivet: april 19, 2015, 18:14:27 PM »
Hej! Var och hämtade min första folkracebil igår, en 740 med b230f ombyggd med dubbla stromberg :)Sitter K-kam i den, sen verkar det inte vara mycket mer gjort. Grenrör är original, svänghjul verkar vara original osv.

Dock så är enligt tidigare ägare toppen planad tre millimeter, jag mätte lite och jämförde med en originaltopp och det stämmer nog. Men är inte 3 millimeter i största laget för detta trim?
 Är inte jätteinsatt i det här men man har ju "hört runt" lite och då flesta verkar ju inte ta mer än 1,5-2 mm när dom planar. Men tidigare ägaren kanske hade stora ambitioner med denna bilen, den är ju nästan nybyggd så han kanske bara samlade cash inför större operationer.. 8)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #1 skrivet: april 19, 2015, 18:43:42 PM »
Med en k-kam och org förbränningsutrymme är det onödigt mycket planat om den körs på vanlig 95/98okt bensin
det som händer är att motorn blir spikkänsligare och man måste köra på lägre tändning än vad som är optimalt och man kan tappa nån hk men det fungerar utan problem och jag skulle iaf inte sett det som något fel eller problem.
Men med vass kam och lite moddat förbränningsutrymme är det mer lagomt.
Däremot måste man tänka på är att kammremmen måste vara en kugg kortare än org om den ska bytas någon gång.
Mvh
« Senast ändrad: april 22, 2015, 10:10:47 AM av sleepy_ »

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #2 skrivet: april 19, 2015, 19:49:22 PM »
Hänger väl en del på vilka kolvar det sitter i den också. Bör skilja en del mellan helplana kolvar och turbokolvar med stor grop i kolvtoppen.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #3 skrivet: april 21, 2015, 21:26:11 PM »
Jo det är skillnad och absolut något man måste tänka på.
Skulle det vara turbokolvar med stora gropen så skulle det inte bli så hög komp men med f kolvarna med lilla gropen blir det högre än nödvändigt med den kammen och original topp iaf men en vassare kam portning och lite uppraget förbränningsutrymme så skulle det vara lagom:P

Utloggad Stefanjämjö

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #4 skrivet: april 22, 2015, 12:11:49 PM »
Okej bra att veta :yourock: får kanske plocka av toppen nån dag och kika hur det ser ut, sen kanske en annan kam hamnar på inköpslistan.
Men om jag ska beställa en kam från exempelvis folkrace shopen, har ni några bra förslag på kam till denna motorn?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #5 skrivet: april 23, 2015, 00:46:22 AM »
Om toppen är helt standard räcker en k-kam, en fs122 eller liknande ger lite mer men och gå på någon vass kam är inte lönt då den ger sämre botten och toppen stryper på högre varv så det blir bara smalt register.
men river du lös toppen så går det ju göra en mild portning det gör av sig rätt mkt på 530 topparna även med k-kammen blir det skillnad.
Men är det första bilen skulle jag nog kört några tävlingar först och skruvat så lite som möjligt:P
Möjligen jobbat lite smått  med väghållning mm eftersom är ju tråkigt om man lägger ut pengar sen så blir bilen såld direkt och man ksk får fara på 2-3 tävlingar innan man får en ny bil på anbud så missar man tävlingstillfällen mm:P

Utloggad Stefanjämjö

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #6 skrivet: april 23, 2015, 09:00:10 AM »
Ja jag hade tänkt vänta lite med dom investeringarna, budgeten räcker inte till det just nu ändå ;)
Väghållning har jag börjat lite smått med, har lastat in lite vikt i bagaget och ska kapa bakfjädrarna några varv också, sen ska ju stol och bälte på plats så jag är ju inte sysslolös...  8)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #7 skrivet: april 23, 2015, 17:54:05 PM »
Okej det finns ju mycket småsaker man kan göra som gör skillnad om än liten lätta bort så mycket vikt som möjligt om det inte är gjort redan.
tex kapa ur bakdörrarna allt som går och svetsa dom i karossen  kolla om annat onödigt inte är bortskruvat överallt kolla över bussningar i fram och bakvagn mm.
prova lite starter med olika däck om du tänker köra vanliga dubbdragna vinterdäck ev prova med olika viktat bak.
Lätta alufälgar i 15" finns ju typ gratis istället för plåtfälgar dock håller dom ju sämre men det är ju roterande vikt och gör mer än fast vikt i bilen.
mvh

Utloggad Misse

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #8 skrivet: september 28, 2016, 02:48:38 AM »
Hade förut en b230 -89 vars 530-topp jag planade 5,1 mm. Småportad med V-kam och gick bra. 1/3 e85 i soppan räckte för att hindra spikningar.
Pigg & glad motor!  :)



 

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #9 skrivet: september 28, 2016, 12:41:51 PM »
Körde du den med lh 2,4 insprutet?
Hur hög tändning kunde du köra på höga varv innan det spikade?
Jag tvivlar inte på att det går men är rätt säker på att den hade gått bättre med mindre planat om förbränningsutrymmet var orört och kolvar mm från en standard sugmotor.
Sen om det är folkrace man pratar får man väll inte köra på e85 endast 98 oktan som gäller

Utloggad Misse

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #10 skrivet: januari 04, 2017, 01:18:12 AM »
Bara filat gasspjäll annars lh2.4 som det var. 2,5 avgas utan kat.
 Har testat lite olika. 5,1 mm planad klart piggare än 3,1 mm. Har varit i mina plågade bruksbilar/slitvargar. 8finns nån e85snubbe som planat 7-8 mm för att få vettig bränsleäcklonomi)
Just denna använde jag till  skrotbilshämtning åt en bilskrot så den plågades verkligen med en massa fullgas och högt varv jämt. Och när den gick tomme kunde jag hålla plattan i mattan 10 mil utan att lyfta pedalen en sekund. 
Med bara bf95 gick det inte att köra pga spikningarna, var tvungen att ha 1/3 e85 för att slippa dom. Körde oftast på hälften eller enbart e85. Med ½ e85 gick det att klara sig på 0,8 vid gubbkörning långt i typ 85-90 knyck.






 '

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: 530 topp planad tre millimeter, onödigt mycket?
« Svar #11 skrivet: januari 05, 2017, 02:00:00 AM »
Mina erfarenheter är då att planar man 6-8mm börjar det komma fram nya vattenkanaler i toppen som man inte såg förut och som ksk inte är tänka att se.
(Kan påverka vattenströmningen igenom motorn negativt)
Vattenkanalerna runt cylindrarna börjar komma nära kanten på toppackningen så den har liten chans och hålla tätt.
Går man ännu längre så vid 10-12mm så finns inget alls kvar för toppackningen och ligga emot för då har man fräst bort hela däckplanet.
Skulle vara intressant och veta kompförhållandet på dom motorerna med 5,1 och 7-8mm planad toppar.
Som sagt tvivlar inte på att 5mm fungerar men tror fortfarande det är mer än optimalt. 7-8mm då måste han ha sänkt verkningsgraden rejält på motorn för att den inte ska spika ihjäl.