Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: b20  (läst 5005 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalimero-racing

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
b20
« skrivet: februari 03, 2013, 21:36:05 PM »
om jag fattat rätt så passar b20  vevar mellan olika block, alltså en 8bultad vev i ett block där det suttit 6 bult... men stakarna passar inte imellan,, men till den 8 bultade veven passar b21/b23 stakar... alltså ett gammalt block med nya veven+ b21 stakar+kolvar borde vara möjligt :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: b20
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2013, 22:09:48 PM »
det stämmer det ska även gå använda veven från en äldre b21 i en b20 fast då får man pressa bort en hylsa i framkant på b21 veven för kamdrevet (tror det var så iaf)
övriga skillnader är att det är 22mm kolvbult på kolvarna till b20 med 6 bultat och 24mm kolvbult på b20 från 73 med 8bult och alla b19-b23 fram tills 85 då b230in kom.
sen är det olika diameter på vevtapparna på 6 och 8 bultade vevarna.
b20ins original cylinderdiameter är 88.90 densamma som b19 så man kan köra med b19 kolvar vilket nog är mest intressant om man ska köra överladdat då kolvarna till b19et håller mer än b20 kolvarna och ger låg kompa annars fungerar det också bra och borra till 92mm och köra b21 kolvar då får man en 2,1 liters b20 och en fördel till förutom ökad volym då man kan ta upp förbränningsutrymmena lite mer runt ventilerna dvs få högre flöde igenom toppen.
vevstakar går använda från sena b20 eller b21 men det bästa är och ta dom sk M stakarna från b23.
Vissa sena b21 har också dom medan dom äldre har liknande som är mjuka som bly och tål mindre.
medan M stakarna många gånger visat sig klara över 500hk/5-600nm i turbomotorer :P
mvh