Gunnarsson du har helt rätt i att det är ett samband folk gör i okunskap låg tändning på tomgång och dessutom gamla originalförgasare typ dubbla su/stromberg tillsammans med vassa kammar är ingen höjdare
jag brukar koppla bort det men då har jag även kortat slaget på fördelaren så jag har kring 20 graders förtändning på tomgång beroende på kam (med en snäll originalkam behövs ju inte högre än org tändning på tomgång)och då tycker jag vakumet till fördelaren är onödigt.
Och så brukar motorerna dessutom vilja slå emot på starten då tändningen blir för hög då med ändrad tändkruva+ vakumstyrningen.
sen har jag vari med om att själva plattan i fördelaren med brytaren osv gått lite tungt och då har tändningen blivit oexakt.
Och har man ställt tändningen på spikgränsen så har det kunnat spika till rejält då man tvärt gått på gasen då den inte hinner med eller om man legat på typ halv gas sen gett riktigt fullt har det småspikat då den inte ändrat sista 1-2 graderna.
mycket därför jag istället för och fixa till det bara har kopplat ur det då det inte gör någon direkt nytta på en race/busbil
På en bruksbil däremot tycker jag att det är dumt och inte använda det då funktionen kommer till nytta och om man har vass kam och inte ändrar tändkurvan så kan det fungera bättre även på en folkracebil med det inkopplat så länge det fungerar som det ska:P