Hej hej, inga problem. Kokar man ihop den manualen till det nödvändigaste hamnar man i:
1 - Max tändning motorn tål är mest beroende på hur förbränningsrumemt ser ut. En 8-v volvotopp har "badkars"-modellen, det ger att du ska lägga max tändföställning på 34-36 grader.
2 - Kammens duration bestämmer mycket vilken tändning du bör ha vid tomgång, tyvärr vet jag inte vad en D-kam har. Men tabellen på sida 3 i ger riktlinjer om du får rätt på D-kammens data.
Det du sen gör är att kolla tändningen med vakuumet bortkopplat, varva upp motorn tills du ser att tändningen inte ökar mer även om du ökar varvet. Nu vet du maxtändningen, vrid fördelaren till du ser de 34-36 graderna.
Ofta är man väl nöjd här, särskilt med en snäll kam. Men har du hetare kam och vill ha ut max körbarhet så fortsätter du och strobbar tändningen även på tomgång. Nu kan du räkna ut hur mycket slag det är i fördelaren, har du 10 grader på tomgång så har du alltså 24-26 grader i slag.
Vill du ändra tomgångständningen för att matcha din kam, till exempelvis 15 grader för en 290 durationskam enligt tabellen. Då måste du minska slaget på fördelaren så att du kan ha 15 på tomgång men fortfarande behåller dina 34-36 gr på fullvarv, alltså ta bort 5 grader slag så du får 19-21 grader slag på fördelaren istället.
Minskar slaget gör man genom att böja in de stoppklackar som hindrar slungvikterna att gå ut mer. Sen stoppar du tillbaka fördelaren, vrider fördelaren till du får de 34-36 gr vid högt varv som tidigare och släpper sen ner och mäter tomgången. Förhoppningsvis böjde du blecken lagom, annars är det bara ur igen och justera på nytt.
Grundregeln är att ställa tändningen på högt varv, det är det som får begränsa och tomgången får sen bli vad den blir. Antingen är man nöjd här och låter tomgången vara, eller så justerar du enligt ovan.
/David