Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor  (läst 15130 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #15 skrivet: augusti 20, 2013, 22:09:00 PM »
starta och prova den utan vakumet och ställ tändningen så den är på gränsen till spikningar under fullgasaxeleration på en högre växel går den då dåligt på tomgång vilket blir bra om du ställer upp tändningen mera på tomgången (så mycket så det skulle spikat vid fullgaskörning) så kan det lösas igenom och koppla in vakumet.
går den bra utan och det inte är några tomgångsproblem så kör på utan :P
föresten vad använder du för kamaxel?
ju vassare kam ju mera tändning vill den ha på lågvarv det märks ännu mera när man kör med typ dubbla su eller stromberg på weber eller andra dubbelgasare går det bättre och få tomgång ändå.

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #16 skrivet: augusti 21, 2013, 06:47:14 AM »
okej de ska jag testa. ca grader på tändningen ska jag utgå i från, va är rimlig tändning?
det sitter bara en D kam i, sen lite portad och planad topp och extraktor. solex 45or :)
« Senast ändrad: augusti 21, 2013, 06:49:01 AM av volvomeken »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #17 skrivet: augusti 21, 2013, 11:16:56 AM »
med en så snäll kam ska det inte vara några problem varken med eller utan vakumet  börja med 10 grader på tomgång sen höjj 1-2 grader efter du dragit en axrepa på treans växel tills du hör att det spikar (kör inte mer än nödvändigt med spikningarna utan släpp direkt du hör dom) då backar du av till där du inte hörde spikningarna

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #18 skrivet: augusti 21, 2013, 12:19:30 PM »
okej vid typ 800varv då hela tiden ska den ställas, vakum bort kopplat?

tomgången ändras ju efter vad jag ställer tändningen så då skyterar jag den så den alltid bli 800 innan jag ställer på nytt?

men om jag ställer vid helt ut slagna vikter istället, vad skulle vara rimligt att utgå i från då?

Utloggad David V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #19 skrivet: augusti 21, 2013, 12:56:39 PM »
Läs denna: http://www.firstfives.org/faq/timing/timing_for_modified_engines.PDF

Den svarar på allt du vill veta om justering av din fördelare.

/David

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #20 skrivet: augusti 25, 2013, 18:20:48 PM »
okej de verka vara mycket bra saker att lära sig men då min engelska är väldigt dålig så kan jag tyvärr inte förstå att.

Utloggad David V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #21 skrivet: augusti 26, 2013, 16:13:43 PM »
Hej hej, inga problem. Kokar man ihop den manualen till det nödvändigaste hamnar man i:

1 - Max tändning motorn tål är mest beroende på hur förbränningsrumemt ser ut. En 8-v volvotopp har "badkars"-modellen, det ger att du ska lägga max tändföställning på 34-36 grader.

2 - Kammens duration bestämmer mycket vilken tändning du bör ha vid tomgång, tyvärr vet jag inte vad en D-kam har. Men tabellen på sida 3 i ger riktlinjer om du får rätt på D-kammens data.

Det du sen gör är att kolla tändningen med vakuumet bortkopplat, varva upp motorn tills du ser att tändningen inte ökar mer även om du ökar varvet. Nu vet du maxtändningen, vrid fördelaren till du ser de 34-36 graderna.
Ofta är man väl nöjd här, särskilt med en snäll kam. Men har du hetare kam och vill ha ut max körbarhet så fortsätter du och strobbar tändningen även på tomgång. Nu kan du räkna ut hur mycket slag det är i fördelaren, har du 10 grader på tomgång så har du alltså 24-26 grader i slag.
Vill du ändra tomgångständningen för att matcha din kam, till exempelvis 15 grader för en 290 durationskam enligt tabellen. Då måste du minska slaget på fördelaren så att du kan ha 15 på tomgång men fortfarande behåller dina 34-36 gr på fullvarv, alltså ta bort 5 grader slag så du får 19-21 grader slag på fördelaren istället.

Minskar slaget gör man genom att böja in de stoppklackar som hindrar slungvikterna att gå ut mer. Sen stoppar du tillbaka fördelaren, vrider fördelaren till du får de 34-36 gr vid högt varv som tidigare och släpper sen ner och mäter tomgången. Förhoppningsvis böjde du blecken lagom, annars är det bara ur igen och justera på nytt.

Grundregeln är att ställa tändningen på högt varv, det är det som får begränsa och tomgången får sen bli vad den blir. Antingen är man nöjd här och låter tomgången vara, eller så justerar du enligt ovan.

/David
« Senast ändrad: augusti 30, 2013, 11:11:23 AM av David V »

Utloggad David V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #22 skrivet: augusti 26, 2013, 18:05:59 PM »
För att återgå till din fråga så står det även i den där guiden att det är bra att ha vakuumet inkopplat, bättre respons och ekonomi.
Du får testa, sätt tändningen enligt det jag skrev ovan och sen får du se om den tål vakuum också.

/David

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #23 skrivet: augusti 27, 2013, 09:41:46 AM »
okej jag tackar verkligen för den infon och hjälpen :)