Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or vad köpe jag bränsletrycksregulator)  (läst 7429 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
jag ha just nu dubbla su på min b20 motor, ha dubbla 45or som jag ska sätta på motorn, hur mycket mer kraft å skillnad på effekten bli de med 45orna ?

(lite trimmad motor i övrigt och 45orna är bestykad efter motorn.)
tackar för svar!
« Senast ändrad: juli 10, 2013, 18:11:08 PM av volvo_ »

Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2013, 11:21:34 AM »
inte allt för många hästar men betydligt bredare register

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2013, 12:33:19 PM »
Har för mig att jag läst mig till att dubbla SU i den storleken hänger med till nått runt 170hk, och att dubbla Weber 45 och liknande hänger med till runt 200hk på den motorstorleken, kan inte säga hur bra det stämmer med verkligheten. Hur som helst, om motorn i grunden bara är "lite trimmad" lär den inte vara i närheten av ens 170hk oavsett förgasarval.

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2013, 13:38:14 PM »
okej, men märks de mycket när man kör? skillnad på accet? hk bry jag mig inte om så mycket så men själva att motorn få bättre acc...

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 491
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2013, 15:51:59 PM »
Dom provade en snäll b20 motor i Jens Gustafssons bromsbänk i sävar (44/37 topp nh48 dubbla su och extraktor) för inte så länge sedan (går läsa om det på sts forum) den gav lite över 120hk med su och med 45er steg effekten 20 hk direkt och troligen bredare register.
Och så får man ju även bättre gassvar lättare och stämma av insugslängder och andra skjusteringsmöjligheter som inte finns på su.
så att weber är bättre är det ingen tvekan om:)

Det finns ju bromspapper på kring 170hk med su på b20 rallymotorer (vet inte om det är med 45mm eller större su) men om det är samma firma som bromsat och byggt motorn kanske samma motor bara ger 140-150 hk i en oberoende rätt kalibrerad bromsbänk.
så det är svårt och säga hur långt dom räcker och vem som har rätt eller fel :P

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2013, 21:11:24 PM »
okej då kommer säkert jag få lite bättre krut i motorn med dubbla 45or. okej jag ska kolla in de. :) ja de dom är helt att förredra kunde jag tänka mig, men ville samtidigt få ut lite extra!

okej, hade varit roligt att läsa med om den motorn.

då kommer jag säkert bli mer nöjd med 45orna :)

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 491
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2013, 15:03:06 PM »
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=67017&start=270

Det börjar vid tredje inlägget om bromsningen med su.
finns väldigt mycket intressant och läsa på sts forumet och många lite mera avanserade diskutioner där man som hobbytrimmare kan lära sig mycket :P

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2013, 22:36:12 PM »
okej tackar, bli att kolla den länken :)

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or)
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2013, 20:54:13 PM »
hur ska jag gå till vägar med bränsletrycket? kan jag köra dom på original pumpen?
(dubbla solex 45er)

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 491
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or)
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2013, 23:51:39 PM »
Är nålventilerna fräscha brukar det fungera utan problem men igentligen ska man ju ha en regulator som sänker trycket till ca 0.25 bar.
men börja prova med org pumpen vill förgasarna flöda då så får man ta problemet då och i så fall är det ju byta nålventiler (om inte det gjorts på senare år) och skaffa en regulator eller en elpump för förgasare som ger det trycket.

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or)
« Svar #10 skrivet: juli 08, 2013, 09:12:34 AM »
okej ja just de, ha hört att nålventilerna ta lite stryk,  men kanske bäst att fixa de när man ändå sätter förgasarna på motor så de är gjort. vad rekommendera du för något?  :)

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or)
« Svar #11 skrivet: juli 09, 2013, 20:05:29 PM »
Vilken regulator rekommenderas till dubbla solex 45or? Kan jag köpa en bränsletrycksregulator för förgasare och sätta efter mekpumpen ?

Kan någon länka till en? 
« Senast ändrad: juli 09, 2013, 20:09:15 PM av volvo_ »

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/

Utloggad volvo_

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
0.20bar blir nog bra