Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Insprutning  (läst 8520 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
Insprutning
« skrivet: juli 13, 2009, 18:28:19 PM »
Vilket är bäst och hur modifierar man det?
Jag är väldigt skeptisk till K-jetronik och tycker att L-jetronic,LE-jetronic, LU-jetronic(tydligen ungefär samma sak) verkar vara enklast. LH-jetronic verkar lite krångligare. Om det finns fler så känner jag inte till dem.

Utloggad marcussilfors

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2009, 20:18:22 PM »
föredrar k-jet ja, lätt att få inställt som man vill ha de, har men elektrisk typ: lh-jet så måste man chipa och då kanske inte chipet e de optimala för just ditt motorrecept. mvh marcus
9000 e grejer de!!!

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2009, 20:53:56 PM »
Men de äldre analoga L-jetronic(LE,LU osv) borde ju vara simpla, de har ju inga chip.

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2009, 21:40:55 PM »
Det viktigaste, oavsett vilket sätt motorn får sin soppa på, är att det går justera in grejerna så det blir RÄTT mängd soppa. Ett elektroniskt sprut som inte går programmera om är rätt handikappat när det gäller den biten.

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2009, 00:04:07 AM »
Men de äldre analoga L-jetronic(LE,LU osv) borde ju vara simpla, de har ju inga chip.

Det beror på vad du menar med simpla. Du har en hel drös med resistorer i komparatorkretsar som du ska ändra på om du vill ändra något i boxen. Och bosch är väl inte direkt generösa med scheman och förklaringar :\
Dom som kan K-jet kan få det att gå bra, sålänge man inte bottnar bränslehuvudet = dyrt.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2009, 00:57:00 AM »
Vad använder folk för insprut då?

L-jetronic mm går väl att styra acceptabelt med bränsletrycket, det var det jag tänkte på. Att ge sig in i boxarna och börja kladda är avancerat.

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2009, 11:25:50 AM »
Jo, höjer du trycket får du in mera soppa. Går att klämma ihop original BTR för att ställa på trycket, men det är lite svårt att backa tillbaka om det blir för mycket :) Helst ska man ha en justerbar BTR så man kan ställa trycket upp och ner bäst man vill.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2009, 12:08:51 PM »
Precis och en ställbar btr är ju inte så dyra. Finns ju på vissa bilar standard, eller iallafall så går de att bygga om till det på Ford DOHC.
Men jag undrar fortfarande vad folk kör med? Alla kan ju inte ha K-jetronic med SAAB turbo bränslehuvud(har hört att det räcker längst, utan att man behöver gnista det).

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2009, 23:44:44 PM »
Finns väl dom som kör med LH-jet, men jag tror K-jet är vanligare. Lite mindre sladdar och boxar att hålla reda på ::)

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2009, 09:22:07 AM »
LH-jet är ju rätt mycket sladdar och skit ja, då styr man ju tändning och hela skiten och det är digitalt så man bör ha chips. Men L-jetronic så styr man ju bara bränslet och kan använda vanlig fördelare mm. http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic

Men vad finns det mer för system då? Motronic?

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #10 skrivet: juli 15, 2009, 11:48:56 AM »
Det som finns till 240/740/940 som jag kan komma på är
-K-jet
-LH-jet
-Motronic
-Rex Regina

300-serien kör med LU eller LE jetronic, beroende på om det sitter lambdasond eller inte.

Ska man sen gå ut i den stora världen, utanför 80-tals RWD volvo, då kan man nog hålla på och lista hur länge som helst.

Utloggad marcussilfors

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Insprutning
« Svar #11 skrivet: augusti 06, 2009, 10:35:16 AM »
när det gäller k- jet har jag för mej att det gammla saab 99 sprutet räcker längre än turbosprutet. jag kör en bil me saab 99ans sprut och en med lh-jetronik som e chipat och dom funkar riktigt bra bäggetvå bara att man kan finsjustera lite bättre me k-jetronik
9000 e grejer de!!!